Kalops!

Efter en önskan om receptet på min kalops, så kommer den här!



Jag använder oftast grytbitar eller en bit högrev, idag blev det grytbitar.

1 kg Grytbitar (nötkött)
6 st steklökar
6 små mörötter
8 dl vatten
Salt & Peppar
12 kryddpepparkorn
4 lagerblad
Lite kalvfond
Vetemjöl/Idealmjöl.

Först bryner jag köttet i 2 stekpannor så det får färg, tillsammans med löken och saltar & pepprar.
Sen häller jag över allt i en gryta och häller på lite fond, vattnet, kryddpepparn & lagerbladen.
Sänk värmen och låt det sjuda i ca en timme. Häll på morötterna och låt dom sjuda med i minst en timme till. Ibland tar det ännu längre tid innan köttet är mört, jag brukar provsmaka efter 1½ timme och kolla hur det verkar. När köttet är mört reder jag av grytan till en bra konsistens, idag blev det med idealmjöl men det funkar även med vetemjöl, maizena eller potatismjöl, bara man rör ut det i lite vatten innan man reder.

Innan serveringen smakar jag av och idag fick det gå i lite mer fond och en tesked socker!

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: johanna

Tack... Ska testlaga nu i veckan... :-)

2010-10-18 @ 16:27:46
URL: http://johannaandthefamily.blogg.se/
Postat av: Andrea

Detta verkar ju himla enkelt!! :-)) En fråga, vad är dom stora ljusa (gula) "bollarna" i grytan?? Löken? Den ska inte delas? Jag är säkert helt ute i cyklar nu ;-))

2010-10-18 @ 23:10:42
Postat av: Charlotte

Andrea: Det är hela steklökar. Visst kan man dela men iom att det ska koka så länge så kan dom bli så himla mjuka och jag är inte så förtjust i lök, men gillar smaken så därför lägger jag i hela, så kan man ju ta om man vill!

2010-10-19 @ 07:09:01
URL: http://hemmahosfyrklovern.blogg.se/
Postat av: johanna

nu e ja inne o skriver ut ditt recept, nu ska här lagas go mat :-)

2010-11-16 @ 16:18:01
URL: http://johannandthefamily.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0