Sovmorgon!

Idag tog hela familjen sovmorgon, härligt! Jag har vart vaken till och från hela natten, vilket känns sådär kul men jag tror inte det kommer bli bättre så det är bara att gilla läget, det är ju i ärlighetens namn inte så långt kvar tills bebisen kommer. Vid kvart i 7 vaknade Albin och då väckte vi pappan som inte hade ställt någon klocka och det händer inte ofta! Jag tror att jag vaknade vid 6 någongång och mest bara låg och funderade på om jag skulle gå upp eller inte.

Hur som helst så gick vi alla upp klockan 7 och började med frukosten, David hade köpt frallor som man bakar av i ugnen i går kväll så det fixade vi i ordning och redan vid kvart i 8 var alla färdiga med frukosten. Grabbarna gick ut och det var med underställ och vinterkängerna på eftersom det var -2,4 när vi klev upp.

Jag röjde av efter frukosten, dammsög, vek tvätten och pysslade lite inne innan jag gav mig upp för att titta hur dom ligger till där uppe.


Jättesvårt att se på bilderna men nu är väggarna till barnens rum & badrummet uppreglade och David håller på med taket i det som ska bli vårt sovrum nu, kanske, kanske hinns det få upp reglarna till väggarna även där i helgen. Albin håller på för fullt att riva ner gammal puts på murstocken, perfekt lite hjälpreda det där!

Vid 10 stack jag bort till mammsen och tog mig en kopp hallonbladste. Jag fick nämligen alla kopior från Landsarkivet, som jag beställt, igår. Nu har jag fått alla utdrag ur lagfarts-spalten från det att våran tomt "afsöndrades från fd. Kronofogdebostället No 3 Fastarp, Tvååker". Det var ju såklart jättespännande men jag har så svårt att både läsa och förstå sånt som är skrivet för över 100 år sedan, för hand.

Jag skickade kopiorna vidare till experten, Göran (mina kusiners pappa) som hjälpte mig under dagen och jag fick reda på allt när han ringde på kvällen. Tyvärr klarna det väl inte helt för det ser en aning konstigt ut men jag ska fortsätta luska. Hur som helst så är huset förmodligen byggt strax efter 1905 för då såldes lagfarten till en byggmästare som ägde den fram till 1912. Nu ska vi prata med lite gamla Tvååkersbor och även göra ett besök på hembyggdsföreningen för att se om där kan finnas nåt intressant, som kort bla.

Den äldsta bilden vi har sett över Tvååker är denna från 1935 och det hade vart ytterst intressant och se bilder som är tagna ännu tidigare, om det överhuvudtaget finns.

Efter besöket hos mamma gjorde jag ett litet besök i affären innan jag åkte hem där det redan var fullt hus i mitt lilla kök. David, Albin och Davids båda bröder var i full färd med att äta middag och jag hade som tur va så det räckte med värmemat. Jag fick koka lite nytt ris till mig själv bara, men det var ju lugnt. Däremot ska det bli sååå skönt när all renovering är färdig för det är ju hopplöst att få indragandes en hel hög hantverkare varje dag, jag får ju sanera köket efter varenda liten fika paus. Det är så mycket sågspån, damm, löv, isolering och annat skräp som följer med in, men det kan jag nog stå ut med några veckor till, bara det blir klart!


Köpte på ICA, såå underbart gott!

Nu ska snart fikat vara klart oxå och då får jag in dom allihopa igen en sväng och sen tänkte jag faktiskt gå ut och tömma husbilen för denna säsongen.

Passar på att visa bilder på vilken häftig gung-MC dom hade på Alt i Däck.
Den hade Albin väldigt skojjigt med undertiden som satte på våra nya vinterdäck.


Kommentarer
Postat av: Nina - Glamourmamman

Hihi, den där brukar Olle också gunga på när vi är där - bästa barnvakten :-) Trevlig kväll!

2010-10-16 @ 19:53:51
URL: http://glamourmamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0