Vit chokladfondant med passionssås

Till efterrätten idag gav jag mig på yttligare något jag aldrig gjort förut.
Jag har hört och förstått att det är väldigt svårt att få en fondant bra men man måste ju testa och jag måste säja att jag är grymt imponerad av mig själv för fondanterna blev verkligen perfekta!
Det var verkligen inte sista gången jag gjorde detta!
Men nästa gång blir det en annan sås till för den var väl syrlig för vår smak.



Fondanterna:
100 g vit choklad
50 g Arla smör
3 msk vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 krm salt
2 ägg

Passionssås:
4 passionsfrukter
1 dl Turkisk meze matyoghurt

Gör så här
Hacka eller bryt chokladen i bitar. Smält smöret i en kastrull. Ta den från värmen. Lägg i chokladen och rör om tills den har smält. Blanda mjöl, bakpulver och salt och rör ner i chokladblandningen. Tillsätt ett ägg i taget underkraftig omrörning. Smaksätt ev med rom. Fördela blandningen i 4 smorda och mjölade portionsformar eller stora muffinsformar. Täck formarna och låt stå i frys minst 2 tim.

Såsen:
Dela passionsfrukterna, gröp ur dem och blanda med matyoghurt.

Ta fram formarna ca 1 tim innan tillagning. Sätt ugnen på 225°. Grädda i nedre delen av ugnen 9-10 min.
Stjälp genast upp bakelserna och servera med såsen.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Då är såsen nog i min smak för jag gillar ju surt. Kan man inte ta mörk choklad tror du?



2011-04-01 @ 20:48:48
Postat av: Erika

Kanske grädde med passionsfrukt istället? Eller söta den lite?

2011-04-02 @ 18:09:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0