Mannagrynsfrallor

Dessa frallorna bakade jag till fisksoppan i går och det passade riktigt bra!
Albin älskar dom och det var enkelt att göra med!


Nu hade jag jäkligt bråttom när jag bakade ut dom så utseendet är inte det bästa...

Mannagrynsfrallor
ca 16 st
Ugn 200º

Du behöver:
5 dl vatten
5 msk mannagryn
1 påse torr jäst
1 tsk salt
1,5 msk sirap
2 msk olja
ca 10 dl mjöl

Gör så här:
Koka upp vattnet.
 Häll i mannagryn, salt, olja & sirap.
Låt svalna till 45 grader.
Häll "manna-smeten" över jästen, sedan i mjölet och blanda. Spara lite till utbakningen.
Låt jäsa i 30 min.
Baka sedan ut frallorna, knåda inte mer än nödvändigt.
Doppa de i mannagryn och lägg på plåt
Låt jäsa i 30 min (vill man snitta så gör det efter 20 min och låt jäsa i 10 min till).

In i ugnen på 200 grader i ca 15 min.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0