Vörtbrödbak!

Oj oj oj, vad jag har bakat idag!


Jag har bakat bröd i flera omgångar idag, vörtbröd!

Jag är ju precis urusel på att följa recept och idag fick jag verkligen exprimenterat och bra blev det minsann.
Jag hoppas att jag kommer ihåg "recepten" så jag kan dela med mig här på bloggen, om inte annat, för min egen skull. Jag är nämligen ingen fan av att krydda vörtbröden med alla dessa pepparkakskryddor (Kanel, Nejlika, Kardemumma & Ingefära) utan vill bara att bröden ska smaka vört.

Innan jag kickade igång bakningen var jag på massage på förmiddagen och det var minsann ingen trevlig upplevelse vill jag lova. Hela axel/nacke var fullsmackad med muskelknutor och världens bästa Lotta lyckades givetvis fixa till mig, men det gjorde å andra sidan att jag fick en hemsk huvudvärk hela eftermiddagen och helst av allt bara ville gå och lägga mig...

Men det gick ju inte! Jag passade på att handla några smågrejer innan jag åkte och hämtade barnen hos mamma och sen direkt hem, mata och söva bebis, laga mat och äta med Albin medan första degen jäste.

Sen löpte det bara på, värma degvätska, smula jäst, jäsa, baka ut, grädda mm.
Vi rörde ihop en smet med havrebollar oxå, till julgodiset.

Jag köper min vört här och har faktikst ett par påsar över om någon är intresserad.


Jag har bakat på både flytande vört och vörtmixen idag och det är ingen skillnad i smaken.

Jag har skickat bort 3 limpor till mamma & pappa, 2 till svärmor och 1 till Gabbe så nu ska vi äta hembakt vörtbröd i jul! Vi passade på att ta med några nyrullade havrebollar när vi ändå åkte bort med bröd och klappar till svärmor i kväll och hon blev jätteglad.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Ja, hembakt uppskattas här med. Tack!

2011-12-22 @ 22:20:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0