Cupcakes med äpple & kanel


Det syns iofs inte så väl på bilderna men i dag gjorde jag cupcakes med äppelfyllning.

Jag tänkte bjussa på mitt bästa muffinsrecept, som jag använder till mina Cupcakes.
Detta receptet ger ca 10-15 stycken

100g smör
2 ägg
1½ dl socker
1-2 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

◊ Sätt ugnen på 200°
◊ Smält smöret
◊ Vispa ägg, socker & vaniljsocker pösigt
◊ Rör ihop mjöl, bakpulver & salt
◊ Häll i mjölken & smöret i äggvispet och blanda
◊ Blanda i mjölblandningen (vispa inte)
◊ Fyll upp till 2/3 i muffinsformar, gärna i muffinsplåt så dom håller sig höga och fina
◊ Grädda i ugnen i ca 15-18 minuter

Idag gjorde jag ju dessutom en liten äppelfyllning.
∞ Skala, kärna ur och tärna ett äpple
∞ Lägg i en kastrull med lite kanel och råsocker
∞ Låt bli mjukt på ganska hög värme, blanda ev i lite russin
∞ Lägg en "klick" mitt i muffinsformen efter att du lagt i smeten, fyllningen sjunker under gräddning

Jag har gjort med bär, frukt, rabarber, choklad, ja allt möjligt, man kan variera i oändligehet.

Jag gör inte min Creme cheese frosting så söt som den ska vara för jag tycker den är för söt så här kommer mitt recept.

60g mjukt smör
3 dl florsocker
200g philadelphiaost (eller annan färskost)
lite saft från en citron el lime (ev lite skal med)

♦ Vispa smör och florsocker (med en elvisp) krämigt.
♦ Tillsätt citronsaft & färskost och vispa till en slät kräm
♦  Lägg i en spritspåse och förvara i kylen tills garnering








Kommentarer
Postat av: Mamma

Hoppas du sparar en till mig i morgon. Bloggar du så här sent förresten?

2011-07-11 @ 00:09:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0