Vår pool

Jag har fått lite frågor ang. hur vi sköter vår pool och det tänkte jag att jag ska svara på nu.

Vi har en stor pool, den är på ca 11 000 liter och är runt 4 meter i diameter.

Första året hade vi våran på gräsmattan men det var ingen höjdare. Det kom massor med gräs och skräp i poolen från när man går i och sen blev det ju väldigt ojämt på botten. Sedan några år tillbaka har vi ett stort trädäck som vi har den på och det är jättebra för vi får aldrig med gräs och smuts från gräsmattan. Däremot kan det ju diskuteras hur fint det är att ha ett stort, tomt, trädäck mitt på gräsmattan 9 månader om året...

Vi använder en helt vanlig liten håv (sån som finns i leksaksaffärer som ungarna ska fånga fjärilar i tror jag) som vi går och drar runt med när vi badar, oftast är det mamma som går runt med den, medan vi "virvlar" upp om det hamnat nåt på botten.
Nu har vi ju tagit ner 2 stora träd som skräpade ner massor varje sommar och det har blivit mycket bättre. Förr fick vi gå med håven flera gånger varje dag (när vi inte hade poolskyddet på) och sammla upp skräp som ramlade ner. Nu räcker det oftast med en gång ordentligt på förmiddagen innan vi börjar bada.

I år har vi dessutom gjort en egen liten "uppfinning" som är ännu bättre. Vi har kopplat på en liten tratt (en avsågad pet-flaska) på en förlängning av insuget så den hela tiden suger ytvatten. På utblåset har vi oxå satt en liten slang och fäst utmed kanten så att vattnet hela tiden "snurrar" utmed kanten och på så vis går igenom filtret i pumpen. Vi har tagit bort det lilla "gallret" som satt framför insuget och får därmed in större skräp i filtret men det gör inget alls, det sköljer jag ju bara bort när jag rengör filtret sen.

Vi klorerar givetvis oxå. När det är fint väder och vi badar varje dag så rengör jag filtret och klorerar varje kväll när vi badat klart. Är det dåligt väder och poolen bara står med poolskyddet på så "chock-klorerar" vi en gång i veckan i stället.

Vi har en liten "dammsugare" med som man kopplar på vattenslangen men den har vi inte behövt använda alls i år, dessutom tycker jag att den är lite bökig att använda och eftersom vi inte alls får i lika mycket skräp i poolen nu så tar håven och filtret det.

Var det ungefär vad ni ville veta?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0