Piroger


Jag bakade pirgogerna på delvis grahamsmjöl och med 2 olika sorters köttfärsfyllningar.

Pirogdeg med fullkorn

50 g jäst
5 dl mjölk
50 g smör
2 tsk strösocker (jag tog sirap)
2 tsk salt
5 dl grahamsmjöl
7 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en degbunke. Smält smör/margarin i en kastrull på spisen. Tillsätt mjölk, rör om och värm till 37 grader. Häll lite över jästen och rör tills den är upplöst. Tillsätt sedan resten.
Tillsätt salt och socker och rör om.

Tillsätt grahamsmjöl och det mesta utav mjölet. Kör med elvisp med degkrokar tills det blivit en deg. Tillsätt det sista mjölet och kör till en jämn deg.

Låt jäsa 40 minuter under bakhandduk.

Ta upp degen på bakbord och knåda den några minuter. Dela i mindre delar och kavla ut till runda plattor. Hur stora/små man vill göra är upp till dig. Själv gjorde jag 5 st större ca 20 cm i diameter och 10 st lite mindre ca 15 cm i diameter.

Lägg på fyllning, som fått svalna något, (se recept nedan) på ena halvan av den runda plattan och lämna även ett par centimeter i kanten. Vik ihop och tryck ihop i kanten med en gaffel. Lägg upp pirogerna på bakplåtsklädda plåtar.

Låt jäsa ca 20 minuter.
Pensa med uppvispat ägg.

Grädda pirogerna i nedre delen av ugnen i 225 grader i 14-16 minuter, när de har fin gyllenbrun färg är de klara.

Fyllning 1

400 g blandfärs
1 påse tacomix
1 liten burk majs
1 röd paprika
1 burk tacosås (mild)

Fyllning 2

400 g blandfärs
1 scharlottenlök
1 liten burk svamp (kantareller)
2 msk tomatpuré
3-4 msk chilisås
1-2 msk kalvfond
en skvätt rött vin
lite pizzakrydda
Salt & peppar

Jag gjorde båda fyllningarna eftersom jag gjorde dubbel sats pirogdeg.

Dom var båda verkligen super smarriga!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0