Vilket kalas det blev!


Bilderna är från Google då jag inte fick fotat maten.

Magnus kom förbi för att hämta Louise ljus och eftersom jag precis började på maten då så frågade jag om han inte ville stanna och äta med oss och det ville han ju gärna!
Dessutom dök Björklund oxå upp (han brukar göra det när det luktar mat ;-)) och fick stanna på fredagsmiddag.

Hur som helst så fick middagen topp betyg av alla så jag delar med mig!

Smördegsinbakad ryggbiff
(Kan även kallas nötytterfilé men det finns inget som heter så)

600-1000 g Ryggbiff i bit.
En rulle smördeg

Sätt ugnen på 200 grader.
Salta och peppra, bryn i smör och olja så den får ordentligt med färg runt om.
Låt svalna lite och lägg på smördegen.
Vik över och pensla med äggula så det blir "tätt".
Sätt i en stektermometer i mitten och sätt in i ugnen tills smördegen fått färg och köttet nått en innertemperatur på 65 grader (för medium). Ta ut köttet och låt det vila i minst en kvart innan du skär upp det.

Ugnsbakade rotfrukter
Mandelpotatis med skalet på
Morötter
Palsternacka
Sötpotatis

Skala morötter, palsternacka och sötpotatis och dela i mindre bitar.
Lägg i en ugnsform i hop med mandelpotatisen.
Ringla över olja, salt och kryddor.
Ställ in i ugnen tills allt är klart och har fått fin färg (ca 30-40 min)

Rödvinssås

Smör
 1 st Scharlottenlök
2 msk Råsocker
4 dl Rödvin
4 dl Vatten
1 msk Balsamvinäger
4 msk Kalvfond
Maizena redning el idealmjöl

Hetta upp smör i en kastrull och fräs lök ca 1 min utan att den
tar färg. Rör ner sockret och låt det smälta ca 1 min. Tillsätt vin,
vatten, vinäger och kalvfond och låt såsen koka utan lock tills
ca 3 dl återstår. Sila om så önskas och red sedan av såsen.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Så gott det lät!

2011-03-18 @ 22:04:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0