Knäckebröd!

Detta supergoda knäckebröd bakade jag här om dagen och det tog slut väldigt fort här hemma och sen dess har jag bakat flera plåtar och även exprimenterat en del med receptet med mycket lyckat resultat!

Här kommer ursprungsreceptet.

Fröigt knäckebröd

2½ dl Majsmjöl
½ dl Solrosfrön
½ dl Pumpakärnor
½ dl Sesamfrön
½ dl Linförn
½ dl Olivolja
2½ dl Varmt vatten
Flingsalt

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda samman alla ingredienser utom saltet. Bred ut/platta (jag använde en slickepott och det gick alldeles utmärkt!) tunnt på ett bakplåtspapper. Strö till sist över flingsalt, grädda i 1 timme (fast jag tycker nog att det var väl länge, nästa gång köra jag nog bara 50 minuter)

Igår och idag har jag testat med detta istället.

Fullkornsknäcke

2½ dl Grahamsmjöl (el grovt rågmjöl)
½ dl Vetekross
½ dl Rågkross
½ dl Linfrön
½ dl Sesamfrön
½ dl Olivolja
2½ dl Varmt vatten
Flingsalt

Supergott det med (nästan godare faktiskt...)




Jag testade även en annan typ av Macroner men det tycker jag inte blev lika bra så det struntar jag i att lämna ut receptet på ;-)
Visserligen har alla jag bjudit dom på tyckt om dom och svärfar tog med hela burken hem!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0