Min somriga pavlova

Som vanligt när jag ska baka något som jag aldrig gjort förut så googlar jag och kollar flera olika recept och sen gör jag lite som jag tycker med kik på olika recept.
 
Igår hade jag med mig en Pavlova som jag gjort på ett par olika recept, bla Sigrid Báránys.
 
 
Såhär gjorde jag
 
Marängbotten
4 st äggvitor 
dl strösocker
1 tsk citronsaft
2 tsk maizena
 
1. Sätt ugnen på 225 grader.
 
2. Vispa upp äggvitorna till marängbottnarna riktigt hårt, bunken skall gå att vända upp och ner.
 
3. Tillsätt sockret och citronsaften och vispa tills marängen är glansig och bildar små toppar. Blanda i maizena.
 
 
4. Häll marängsmeten i en sprits eller plastpåse och spritsa ut en rund botten, ca 20-25 cm i diameter på en plåt med bakplåtspapper. Spritsa en eller två varv med högre kant runt bottnarna så att det blir en fördjupning i mitten (det går precis lika bra att rita en cirkel på pappret och kladda ut smeten med en slickepott!).
 
5. Sätt in bottnen i ugnen och sänk värmen till 115-125 grader och grädda i ytterligare ca 1-1½ timme (lite beroende på hur stor och hur hög botten du gjort men jag hade min i lite drygt en timme.
 
6. Stäng av ugnen och låt marängen stå kvar tills ugnen svalnat helt (går alldeles utmärkt att lämna den där i ugnen över natten om man vill förbereda).
 
Sen hade jag på en hemmagjort curd, som jag gjort på Lime, Citron och passionsfrukt men förra gången hade jag Lime och fläder. Man tar lite vad man tycker helt enkelt.
 
Lime- och passionscurd
2 st lime (zest av den ena samt saft från båda)
3 st passionsfrukter
25 g smör
0.75 dl strösocker 
3 st äggula
1 st ägg
 
1. Koka upp vatten i en stor kastrull till vattenbad för att sjuda lime- och passionscurden.

2. Riv zesten från limen och pressa ur saften.

3. Passera innanmätet från passionsfrukterna i en sil genom att skrapa runt det och pressa det hårt mot kanterna med en slickepott eller en sked så att saften rinner ut och kärnorna stannar kvar.

4. Smält smöret i en kastrull och blanda i socker, äggula, ägg, limesaft och zest.

5. Ställ kastrullen i vattenbadet och vispa tills blandningen tjocknar, ca 5 minuter. Låt svalna.

Sen är det bara att sätta ihop tårtan och det ska man göra så sent som möjligt för att inte marängen ska bli mjuk, mosig och rinnig.

Bred curden på marängbottnen, spritsa (eller bre ut) grädden på curden så den inte syns. Lägg på massor med jordgubbar (eller annan frukt) och kanske lite hackad choklad och lite citronmeliss!

Somrig pavlova!

 

Jag fick i uppdrag att fixa desserten, det blev en pavlova med hemkokt lime & flädercurd, vispad grädde och massa jordgubbar!!

 

 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Ljuvligt god var den ( har jag för mig ialla fall, var nog liite på pickalurven där tror jag...haha! )
Kram kram!

Svar: Haha, ja vem kunde tro att jag (och du) skulle ha så lätt att dricka ur en flaska rödvin...
Charlotte

2012-07-12 @ 12:49:28
URL: http://www.annaskortoscrap.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0