Mera saft!

Idag har vi gjort mera saft!
 
Foto: Saft på gång! #Flädersaft http://instagr.am/p/MS_YI0jSZA/
 
Flädersaft som nu står i kylen och gottar sig!
 
Vi fick verkligen trotsa regnet när vi gav oss ut efter maten och plockade fläderblommor.
Det var ju liksom ingen idé att vänta på något uppehåll efter dagar av regn, så vi tog istället på oss regnjackor och stövlar! Emil sov ju gott i vagne, under regnskyddet så honom behövde vi inte tänka på.
 
Foto: Ute och plockar fläderblommor i regnet... http://instagr.am/p/MS4qn1jSW0/
 
Vi hade varsin cykelkorg och varsin sax...
 
Innan idag, på förmiddagen var vi iväg och handlade för idag tyckte vi allt att det var soppväder!
Soppa med mycket klimp såklart!
 
Nu ikväll har jag, mamma & moster var på medborgarhuset där Tvååkers Hembygdsförening har öppnat upp arkivet. Det arrangeras Tvååkersdagarna i denna veckan och då har dom öppnat upp arkivet 2 kvällar för oss intresserade! Det är verkligen superspännande och dom 3 timmarna gick alldeles för fort.
Vi får nog ta oss dit på onsdag igen, då har dom oxå öppet mellan 17-20.
 
Foto: Bild från arkivet. Vy över Tvååker från 1910 http://instagr.am/p/MT0wmPjSRc/
 
Jag lyckades väl engagera halva manskapet i mitt sökande efter svar kring frågorna om mitt hus och jag kom nog en liiiiten liiiten bit till idag,
 
Just denna bilden här ovan har egentligen ingenting med mina framgångar att göra men jag hittade ett annat vykort. Det var ett vykort över Tvååker. Jag har sett det många gånger förr, men aldrig fått reda på vilket år bilden är tagen. Det stod förvisso inte på detta vykortet heller men det var poststämplat! Med frimärke och allt!
 
Vi kunde tyvärr inte riktigt se vilket år det var, mer än att det slutade på en sjua...
Men vi hade ju frimärkena! Eva letade upp gamla frimärken på nätet och vi jämförde. Det visade sig att just det frimärket gällde mellan 1919-1934. Jag kollade upp mellan vilka år portot kostade 10 öre och det var 1919-1948.
Alltså måste den bilden vara tagen före 1934 och eftersom året slutade på en sjua så bör det vara taget även före 1927. Och vet ni va? Mitt hus står där!!
Så alla dessa människor som säjer att huset kom hitfraktandes på 40-talet, va har dom fått det ifrån?
 
Nu har ju alla frågetecken flutit upp till ytan igen i hjärnkontoret så nu kommer jag väl aldrig kunna somna...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0