Kanel & Kardemummasnurror!

Idag har vi bakat bullar!
 
 
Jag testade ett nytt recept, med vaniljkesella i, och det var sjutton dom godaste bullarna jag bakat (och ätit!)
 
50 gram jäst
125 gram smör, rumsvarmt
5 dl mjölk
250 gram vaniljkesella
1 dl socker
2 tsk nystötta kardemummakärnor
1/2 tsk salt
c.a 12 dl vetemjöl (min deg krävde mer än så)

Fyllning:
175 gram mjukt smör
1,5 dl socker
3 msk kanel
1 knapp msk mald Kardemumma

Ägg att pensla bullarna med
Pärlsocker

Gör så här:
  1. Smula ner jästen i en bunke.
  2. Värm mjölken till 37 grader och häll detta över jästen så att denna löses upp.
  3. Häll i övriga ingredienser och arbeta degen kraftigt tills den är smidig och släpper degbunkens kant.
  4. Låt jäsa i bunken i 30 minuter, till dubbel storlek.
  5. Blanda ingredienserna till fyllningen och sätt ugnen på 225 grader.
  6. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den väl.
  7. Dela degen i 2 delar och kavla ut varje del till en rektangulär platta, c.a 1 cm tjock.
  8. Bred på fyllningen på halva och vik över. Skär ca 3-4 cm remsor och sen ett snitt (så det ser ut som ett par byxor. Snurra båda "benen" och gör en knut, lägg ändarna underst.Låt jäsa ca 45 minuter.
  9. Pensla med ägg och strö på pärlsocker.
  10. Grädda mitt i ugnen i 8-12 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.
 

Kommentarer
Postat av: Linnea

Å måste testa!!

2012-09-26 @ 08:49:48
Postat av: Anonym

Jag bakade dom idag och herre jösses så goda dom var. Och väldigt smidigt.

Svar: Visst är dom?! Måste snart baka mer...
Charlotte

2012-09-26 @ 23:05:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0