Penicillinprovokation


Idag hade vi tid för en penicillinprovokation på Barn & Ungdomsmottagningen på sjukhuset.
 
Efter att Emil helt plötsligt blev så vansinnigt prickig (ja, tillslut var det ju inte ens prickar, då hade prickarna vuxit till stora, hela röda, varma, kliande partier över HELA kroppen) i höstas så bestämdes det att det skulle utredas.
 
Så idag var det tid för själva provokationen. Jag hade liksom inte direkt förvarnat honom om vad som var på G och tur var väl det tror jag. Nu gick det jättebra ändå. Precis som när det begav sig, då i höstas och han skulle ha penicillin 3 gånger om dagen så fick vi ju brotta ner honom, hålla fast och tvinga i honom det.
Nu höll jag och sköterskan tryckte in sprutan, easy peasy!
 
Sen hade jag lite muta med mig, eller kanske snarare belöning. En mer och en kexchoklad och sen hade han liksom glömt alltihop och vi gick ut i väntrummet för mera lek.
 


Det är ganska mycket väntan...
 
Ingenting hände, inga prickar och Emil var precis som vanligt.
Eftersom vi inte visste hur lång tid det skulle ta så hade vi lite matsäck med oss så efter leken och när det närmade sig lunchtid så tog vi fram ostfralla, juice, ett russinpaket och lite Barbapappa på plattan.
 

Det gick hur bra som helst och han fick en OK-stämpel i rumpan.
 
Vi ska hålla lite extra koll på honom nu i kväll och så kommer allergisköterskan ringa mig i morrn och stämma av hur det har gått. Han har ätit lite sämre under eftermiddagen men druckit ordentligt och nu i kväll fick han sin favoritmat, potatis och åt som en häst!
 
Nu håller vi tummarna att inget händer senare i kväll eller i natt heller.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0