Banankaka!

Riktig smarrig banankaka har vi bakat idag!
Vi har alltid massa bananer hemma och ofta blir dom lite väl mogna för att jag ska äta dom och idag hade vi 5 stycken så jag tyckte det passade bra!




Jag är annars inte överdrivet förtjust i banankaka men denna var smarrig
och då åt jag ändå bara en yttepyttebit bara för att smaka...

Receptet är redan efterfrågat så här kommer det!


Ingredienser:
3 st ägg
1 dl farinsocker och ½ dl råsocker och ½ dl strösocker
(eller 2 dl strösocker)
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
(Jag hade även i pepparkakskryddor) 
1 krm salt
4 st väl mogna bananer
100 g smör
(eller 1 dl flytande smör/margarin)
5 dl vetemjöl
1 dl mjölk

Gör så här:
Smält smöret och låt det svalna.
Smörj och bröa en rund form ca 22 cm i diameter.
Vispa ägg och socker pösigt. Använd gärna elvisp som du kan använda genom hela detta recept.
Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, kanel och salt och rör till en jämn smet.
Skala och mosa bananerna ordentligt med en gaffel. Tillsätt bananmos, smält smör eller flytande margarin, vetemjöl och mjölk och rör allt till en jämn smet.
Häll smeten i formen.

Grädda mitt i ugnen i 175°C i 45 minuter.

Vi hade lättvispadgrädde till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0