Ny firmabil, dekaler och Wowo!

David funderar och funderar... Vi ska ha en ny firmabil och nu har vi bestämt oss för en Citroen Berlingo, äntligen! Vi hade även Ford Transit, VW Caddy och Peugeot Partner. Nu har vi dom stora frågorna kvar, vilken färg ska vi ha på Berlingon?? Hur stora dekaler ska vi ha och hur många?? Vi är inte riktigt överens, David vill täcka in bilen i dekaler medan jag vill ha det på det lite mer smakfulla sättet, en på var sida och kanske en liten på ena bakdörren...

Jaja, hur som helst så är det ju jag som håller i den biten i firman så det blir nog att jag tar fram ett förslag (eller 20) som mannen i mitt liv får välja på.

Jag har inte så mycket spännade att dela med mig av idag, har jobbat hela dagen och Albin har vart hos mormor.
Albin har sagt mormor "Wowo" idag, jag kan tänka mig att hon tjatat en del på honom... Han har börjat prata så mycket nu det sista, det är så roligt, han härmar nästan alla våra ord även om det inte låter sådär värst likt...

Mormor och Nuss hade i allafall haft en riktigt mysdag, läst/pekat i massa böcker, byggt med duplo, vart ute och gått, till bibblan och ICA, fikat med pannkakor! Han ville inte alls följa med David hem idag och det är ju mycket bättre att det är så än att han inte vill bli lämnad på morgon. Han bara springer rakt in till sitt rum (ja, han har ett eget rum hos mormor, med säng och leksaker) och hämtar grejer och sen ska han vara hos mormor och greja. I kväll när jag kom hem från jobbet så var det en mycket trött kille som mötte mig, han var färdig för sängen och jag käkade bara lite kvällsmat innan jag gic upp och la honom. Det är ju en sån mysig stund, själva läggningen. Då går vi upp och lägger oss i hans säng, han får välling och jag ligger och snozzar på honom till han somnar. När David lägger honom så somnar han oftast själv med...

Fick en fråga i min förra blogg varför jag var så emot dagis...
Jag har aldrig riktigt gillat tanken på att lämn mitt barn på ett dagis, har själv aldrig varit på dagis och det har ju gått ganska bra, jag är dessutom världens mest sociala person på denna sidan jordklotet och har alltid varit så att barn skulle BEHÖVA dagis är ren BullSkit. HUr gjorde man förr då, när det inte fanns dagis?? Hur klarade sig barnen då innan dom börja skolan?? Jo, det gick alldeles utmärkt och det här med att barn BEHÖVER dagis, är något som alla dessa föräldrar som inte har möjlighet att stanna hemma, har skapat för att döva deras eget dåliga samvete.

Usch va detta lät hårt, det var inte menat så hårt... Jag menar bara att barnen naturligtvis mår bäst om att få vara med sin mamma och pappa så mycket det går när dom är små, såklart vill vi ha Albin på förskola när han behöver det till just att förbereda sig för skolan, vid 4-5 års ålder. Jag förstår naturligtvis alla som inte har möjlighet att vara hemma med sina barn, man måste ju försörja sig i första hand men jag känner mig nöjd med mitt val att i första hand få vara mamma och ta hand om Albin och vårt hem, att vi har denna möjligheten beror ju såklart på att David är med på det, att vi väljer bort annat, som bla resor, restaurangbesök och shopping (kläder främst då, speciellt till mig själv, eller hur mor?). Det jag däremot inte förstår är dom som har dagis till sina barn och lämnar dom där när dom ändå är hemma!??! Då menar jag inte dom lite äldre barnen som såklart ska få möjlighet till förskolan, utan dom som lämnar sina 1, 2, 3-åringar på dagis när dom själva är hemma med ett syskon exempelvis....

Det hade ju heller aldrig gått om inte vi hart våra underbara föräldrar som ställer upp i vått och torrt! Mormor som finns där JÄMT, farmorn som tar ledigt så fort vi frågar för att få sina stunder med sitt första barnbarn.

Nu ska jag verkligen inte rabbla på mer om detta, det är ju igentligen inte särskillt intressant, bara vad som rör sig i mitt huvud... 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Och jag är ju då tacksam att han får vara hos mig ibland. Vi har ju så himla roligt, Albin och jag. Den kontakten jag har fått med mitt första barnbarn, hade jag väl inte ens vågat drömma om! Nu kan jag ju föra lite harkel enklare samtal med honom. Det har jag ju väntat på.

Men så är han ju en alldeles särdeles god och pussvänlig "onge" med... :-)

2008-10-01 @ 22:47:00
Postat av: Charlotte Jönsson

Va skönt att du känner så med!! Tänk om man ändå hade fått träffa sin egen mormor.

Nästan lite avis på Albin som har en sån kontakt med sin....

2008-10-01 @ 22:51:53
URL: http://hemmahosfyrklovern.blogg.se/
Postat av: lina

javisst är det underbart med katter? Och speciellt kattungar :-) Blir nog så att vi skaffar en hihi men vi får se, prata lite mer med sambon först ;-)

2008-10-02 @ 08:39:25
URL: http://secretmom.blogg.se/
Postat av: Ulrika B

Ska bli kul att läsa din blogg när din son får ett syskon som skriker sig igenom hela nätterna och när du äntligen får sova så vaknar nästa. Då kan jag lova dig att dagis är livsräddare för många. För kom ihåg att alla har inte mormor och farmor att springa till när det kniper och man inte kan lösa sin egen vardag...

Kom också ihåg att ett barn är väldigt lätt att bli av med men två, inte lika kul. Eller du kanske har tänkt att placera ut ett barn hos farmor och ett hos mormor. Nej, just det. Då kanske det älsta syskonet ska börja på dagis och känna sig utkörd medan du är hemma med lillebror/syster. För det var väl 4-5 års ålder som var optimal inskolningsålder.

Hoppas du inte tar illa upp, men har man så starka åsikter som du har så får man tåla lite kritik.

Från en mamma med 2 barn på dagis, råd att åka på semester 3 ggr om året och känner sig stark och utvilad. Återkom gärna när du har ett syskon för ny reflektion över dagis.

2008-10-02 @ 09:02:01
Postat av: Charlotte

Ulrika: Jag vet att mina åsikter angående just dagis är ganska speciella och vem vet, jag kanske har en annan åsikt när Albin får ett syskon men jag tvivlar på det. Jag hade säkertligen inte haft samma syn på det hela om jag inte haft mormor tillhands jämt men nu har jag ju det och därför tänker/känner jag såhär.



Jag hade från början tänkt att skaffa mina barn tätt, men eftersom tiden gick och Albin blev större så insåg jag att jag inte skulle fixa att ha två så små barn på samma gång därför få Albin vänta med syskon tills han är såpass stor att man kan prata med honom och förklara saker och då kanske det inte blir så jobbigt med två barn hemma?

2008-10-02 @ 12:31:02
URL: http://hemmahosfyrklovern.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Och nu när jag inte är lika uppjagad längre över dagisfrågan vill jag passa på att tacka för ett gott rec på morotsfrallor som du hade i din blogg för ett tag sedan, bakade dem häromdagen och de blev jättegoda, tror dock att jag tar lite salt och solrosfrön i nästa gång.

Tack för en bra blogg med fina bilder och härliga tips.



PS: Vet inte riktigt var B:et kom fr efter Ulrika, blev väl i rena upphetsningen....

2008-10-02 @ 13:14:59
Postat av: Charlotte

Ulrika: Jamen visst vad dom väl goá, morotsfrallorna, jag bakade dom till kalaset vi hade för David i lördags och det var omtyckt! Ska nog oxå prova med lite solrosfrön...

2008-10-02 @ 13:28:43
URL: http://hemmahosfyrklovern.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag tycker oxå ibland att det är synd att föräldrar som är hemma med syskon lämnar bort sitt/sina äldre barn till förskolan. Men det är ju deras val och jag kan inte som arbetande pedagog säga att de ska var hemma med sina föräldrar för då strider jag mot mitt uppdrag, tyvärr. Alla barn har rätt till förskola säger svenska samhället. Men till vilket pris kan man undra ibland... föräldrar som har fått arbete eller ska tillbaka till arbete inte får plats till sitt barn för att så många "15timmars" 8som vi kallar föräldralediga) tar upp platserna. Stora barngrupper och lite pedagogtid (tar de värsta sakerna!) är ju mycket bättre än all uppmärksamhet som en eller två föräldrar kan ge? Eller?? Nej absolut inte. Jag stormtrivs med mitt yrkesval men kan inte alltid stå för allt det innebär.... Åsikter måste man ju få ha!



Jag tycker gott du kan ha Albin hemma ända till skolstart, barn behöver inte förberedas för skolan... kram.

2008-10-05 @ 16:44:16
Postat av: Martina

Hej sitter och läser lite på bloggen och fastnar även jag vid inlägget om dagis/förskola.. Min mamma har 7 barn och inte någon av oss har gått på dagis. Hon har heller inte haft föräldrar som passat oss utan själv tagit hand om oss. Om jag får säga det själv så har vi klarat oss alldeles utmärkt. = )

2008-10-06 @ 20:43:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0