Andra advent!

Jaha, nu har man kommit halvvägs genom adventandet och idag har jag gjort julgodiset! Det brukar falla på min lott att fixa det och jag tycker nog att jag fixar det rätt bra, i år är det bara smarriga, väl beprövade godisar. Jag tänkte dela med mig till alla mina bloggläsare, både med bilder och recept!

I morse hade vi söndagsmys! David åkte bort till statoil (ja, bageriet har ju stängt på söndagar) och köpte frallor medan jag röjde av disken från gårdagens gormetmiddag. Sen väckte vi morbrorn och så hade vi mysigt med tända ljus och riktig brakfrukost. Sen kollade vi lite på Sunes Jul, Albin, morbror och jag innan morbrorn gick in till sig och jag och Albin gick för att fixa ingredienser. Albin somnade så jag passade på att börja på en gång när vi kom hem!

Söndagsmys!


Julgodis!


David var så snäll och fixade ett litet provisoriskt bord till mig där jag kunde ha alla mina godisar på avsvalning (det är det som syns nere i högra hörnet...

Vad har jag då gjort, jo. Knäck, Havrebollar, Chokladfudge, Rocky Road (egen variant), Risbräck och Studentmössor (hopaskrap av överblivna grejer...)

Recepten:

Knäck
2 dl Vispgrädde
2 dl Socker
2 dl sirap
1 msk Smör


Havrebollar

3 dl socker
11 dl havregryn
300 g smör eller margarin
2-3 msk O´boy
3 msk vaniljsocker
½ dl vispgrädde eller mellangrädde
½ dl kallt kaffe


Chokladfudge
200 g Mörk Choklad
180 g Marshmallows
1 burk Kondenserad mjölk (397 g)
2 msk Smör
2 dl Socker
1 krm Salt


Rocky Road
Mörk Choklad
Marshmallows
Vitchoklad
Torkade fikon
Valnötter


Risbräck
Puffat ris
Rice Crispies
Choklad (ljus och mörk)

Vill ni ha tillvägagångssätt så bara skriv en kommentar så ska ni få det!

Nu ska vi strax hem till mormor & morfar och äta söndagsmiddag, hemmagjorda köttbullar med potatis, morötter och brun sås! Jag gjorde några grejer ur ICA:s nya kokbok (hela sveriges husman) i går, ett recept på dillkött och en ostkaka med äpplen och keso som visade sig vara toksmarrig!

Nu ska jag hoppa in i duschen och sen ska det bara packas lite sovgrejer till Albin!

I morrn är det lussetåg och julavslutning på mamma-barn gruppen!


Kommentarer
Postat av: Eva

Så gott det ser ut alltihopa. Får nog härmas lite när det är dags för vårt julgodis.

Här har vi ätit Lutfisk med Anders eftersom han åker nästa söndag.

Anna, Noa o Ella också. Tobbe har feber så han var inte med.

2008-12-07 @ 18:49:42
Postat av: lina

jag vill gärna ha tillväga gångssätten :-) Verkar som om man skulle bo i tvååker, mysigt med mamma-barn grupp, blir inte samma här i stan på nått sätt! Ha de gott. kram

2008-12-07 @ 18:58:56
URL: http://secretmom.blogg.se/
Postat av: Tilde

Vad mumsigt det såg ut!!

2008-12-07 @ 22:54:20
URL: http://booble.blogg.se/
Postat av: Johanna

Vilken söt lite kille. =)

Och vad du har varit duktig, såg jättesmaskigt ut! =)



2008-12-07 @ 23:25:36
URL: http://johannajois.blogg.se/
Postat av: Malin

Gottit med julgodis, vi bakade en hel massa igår, gör det tillsammans med mor och far med respektive och syskona mina. så vi blir många men det är kul och mysigt!!

2008-12-08 @ 16:26:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0