Innan Albin...

Jag fick en sån väldig lust av visa hur jag såg ut innan Albin ploppa ut... Jag läste nämligen Linas blogg och fick inspiration.



Så här såg jag ut, sista veckan i maj (v 17) och i min graviditets dagbok skrev jag såhär:

Nu börjar det verkligen närma sig! Det är mindre än en vecka kvar till UL... På tisdag efter jobbet smäller det, kl 17.00 ska vi vara på MVC, det ska bli så spännande.

Denna veckan tycker jag att det har molat mer än innan, drar och sliter i min stackars mage tycker jag men det ska tydligen vara så, som tur är så har jag två till på min avdelning som är gravida så man får verkligen svar på alla frågor man har.

Idag är det då dagen innan min bror gör SM debut i sidvagnscross och det dessutom på hemmaplan då första deltävlingen går av stapeln på Varbergs motorbana, så idag är det en hel del förberedelser inför den stora morgondagen.


Mina kisar känner nog på sig att det är nåt annorlunda med mig, Pyzen ska hela tiden ligga på mig och gosa, eller väldigt tätt intill så idag när jag precis gått upp var jag tvungen att ta kort på dom när dom båda ligger och myser på min kudde, notera då att jag också låg med huvudet på den kudden innan så vi hade det ganska trångt, men vad gör det när man blir så överöst med villkorslös kärlek som man bara kan bli av ett husdjur...


Jag återkommer nästa vecka efter UL och då förhoppningsvis med ett mera exakt BF-datum...



Detta är när jag var med David på hans föräldrars årliga kräftskiva nere i Galtabäck, jag är här i vecka 24 och känner mig jättetjock, ser ni inte det...


I måndags var vi och lyssnade på bebisens hjärtljud, 148 sl/m låg det på och det var skithäftigt att höra hur det lät!! Hon bara kände lite på min mage sen gjordes inget mer, inga prover bara blodtrycket som också va bra. Vi har planerat in resterande MVC besök också, med sista besöket den 6 november, hoppas jag slipper gå på det...


Var hos Läkaren igår för min svanskota och jag blev halvt sjukskriven så länge, vi får väl se hur det går, har jobbat idag och det är ingen fara förutom att jag blir väldigt fort trött i ryggen och det finns ju inte minsta möjlighet att vila så när jag satte mig i bilen och körde hem så kände jag att jag hade inte orkat en minut till!!


Li har varit här en stund nu och fikat och pratat bebis med mig, gick igenom allt man kan tänkas behöva och jag skulle verkligen behöva en lista av något slag för jag kommer att glömma hur många viktiga saker som helst!! Idag har bebisen varit ganska lugn, men det kanske är för att jag varit i farten, så fort jag lägger mig ner i kväll och ska sova så kommer h*n säkert att vakna!!


David Klappar och gosar med magen innan han somnar och i morse innan jag åkte till jobbet så fick h*n sig en liten "hejdå kram", känns som om det börjar bli mer verkligt för honom nu när det syns och känns så mycket!! Vi var dessutom inne på baby huset i måndags efter MVC och kollade på diverse saker som vi kan tänkas behöva, med oss tog vi blivande mormor och vart tror ni hon hamnar, såklart ryckandes i alla dessa söta bebiskläder som är det enda vi inte ska ha!!


Nu ska jag ner och laga middag till mannen i mitt liv, han väntas snart hem från jobbet och är då säkert hungrig som en varg!!



Nu har vi kommit in i vecka 29 och såhär kände jag då...

Idag har varit en av dom absolut lugnaste dagarna någonsin tror jag... Men efter att ha sovit fruktansvärt illa i natt med så är det kanske förståligt om man är slö och inte orkat göra något. Fick i alla fall skickat bort Dajje till Gööks och sen väckte han brorsan så vi fick en mysig frukost, sen har Dajjeman varit igång HELA dagen lång, han har gjutit vid källartrappan, fått i ordning på balken i taket i vardagsrummet och bilat upp ett hål i murstocken där kaminen ska stå!!
Plåtslagarna har varit här och klätt in hela skorstenen så den är tok fin nu!! Själv har jag mest läst idag, ja jag har ju såklart lagat middag och tagit hand om disk och sånt som tar sin lilla tid, sen tittade pappsen förbi och hämtade kylen som dom efter många om och men fick lirkat ut ur det gamla köket.
Har även lyckats få tummen ur och ringa både F-kassan, lönekontoret på jobbet och chefen och meddela att jag inte kommer tillbaka och lägga upp mina semesterdagar. Det är ju lite trixigt det där med semester och havandeskapspenning, ska försöka få i hop det så gott det går och gärna så jag får lite pengar oxå...

Kajsa har varit sååå gosig hela dagen idag, så underbart att ha dom två som bara kommer och lägger sig tätt intill och bara utstrålar kärlek. Hur kan någon någonsin skada ett djur avsiktligt? Katter som bara ger och ger, jag vet inte riktigt hur jag ska klara mig om dom en dag försvinner, nu är det långt dit (hoppas jag) men det är sån okomplicerad kärlek man har till sina husdjur så många gånger kan det säkert vara minst lika svårt att mista ett husdjur som en familjemedlem.

Fick inbjudan till Li & Catrins 25-års kalas, hon har pratat om att ha det den 4 november (2 dagar innan beräknad förlossning) men nu blidde det den 25 november i stället och jag vet ju inte riktigt om jag kan gå på det, hur mycket jag än skulle vilja. Kanske man kan bara vara där en lite stund, mellan amningarna eller man kanske inte ens kan lämna bort en 3 veckors bebis, jag har ingen kolla alls. Men vi bestämde i alla fall att vi har våran anmälan lite öppen, kan vi komma så kommer vi annars får väl David gå och jag stanna hemma.

I morrn ska jag och Dajje in till stan och dona med lite grejer, sen hoppas jag att mammsen kan tona håret på mig så jag är lite fräschare på lördag. Måste ringa Eva-Marie oxå och kolla om jag kan komma bort och prova lite hattar, det var ju hatt-tvång på lördag och jag har ingen lust att köpa en hatt när jag ser totalt tok-dum ut så fort jag får någonting alls på huvudet...

Nu ska jag hoppa in i duschen och sen ska jag och älsklingen min krypa ner tillsammans och bara mysa, och framför allt hoppas att vi kan sova hela denna natten för jag lyckades ju dessutom hålla David vaken en stund inatt (så tråkigt att ligga vaken och filosofera själv...) och det kanske inte riktigt är nödvändigt.



Detta är sista magbilden jag tog på mig själv och detta är i vecka 36, Albin föddes ju i 37+4.

Igår var farfar här och tapetserade färdigt i vårat vardagsrum, såååå fint det blir. Han kom hit vid halv 9 och börjadedmed slipa av lite innan tapeterna åkte på, sen bjöd jag på lite potatis, kokekorv, vitsås och ärtor och då tittade även mamma in på lite lunch. David kom hem och åt lunch han med för han var visst i Tvååker och jobbade. Sen åkte mammsen och handlade för det var ju kanelbullens dag i går och då måste man ju fika till det med en kanelbulle. Farfar åkte vid halv 3 för han och farmor skulle iväg och spela boule. Jag tog mig en såndär jobbig dusch (ja, det blir ju onekligen lite jobbigt när man inte når ner och torka sig om vaderna...) innan jag stack i väg till kanelbulle-fikat hos mor.

Väl där fick jag slagit in pappsens paket, en skjorta (skitsnygg) och en musmatta med lite olika kort på familjen (katterna, han själv och crossen), mamma har mycket roligare inslagnings-grejer än jag, såndär mannick som gör snöret till tunna, tunna trådar, as häftigt!! Sen fikade vi lite och jag fick börjar med madrassen till spjälsängen, sååå fin den blev och så gott min lilla bebbe kommer å sova i på den. Pappa hade börjat spackla och slipa vaggan oxå så den ska nog snart vara klar, tänkte eventuellt åka bort och tvätta spjälsängen med målartvätten så det bara är för pappsen att måla den sen, han har ju så mycket för dig...

I går fick jag även lärt mamma för typ 100 gången hur man skickar mail... Hon har ju fått en ny hobby i sajten FamiljeLiv och där hade hon hittat så många god recept så jag visade henne hur hon enkelt kan kopiera över dom i ett Word-dokument och sen bara maila dom till mig så kan jag skriva ut dom (dom har ingen fungerande skrivare...) och det tog lååååång tid innan hon fixade det och om jag ska vara riktig ärlig så trodde jag nog inte att hon hade koll på det ens när jag åkte men i morse när jag slog på datorn så ramlade det in 8 (!) mail med recept från mammasen, I'M IMPRESSED!! Det sista var visst sent efter midnatt så hon kanske höll på ett tag, vad vet jag, men skam den som ger sig!!

Idag gick jag inte upp riktigt så tidigt, börjar nämligen tvivla på att det kommer några hantverkare någon gång, steg bara upp och tog på mig så jag kunde gå direkt ner och öppna om det knackade men det gjorde inte så jag låg kvar en bra stund och gosade med Kajsa som inte får nog av gos, hon kommer och lägger sig på mitt huvud när David gått till jobbet, det har hon gjort nu i flera veckor. Natten har varit helt ok, har bara varit uppe och kissat typ 3 gånger och då känner man sig lite mer utvilad än om man måste upp en gång i timmen. Höfterna har känts lite bättre idag med, hade väldigt ont förra natten, kunde inte ligga på sidan och ligger man på rygg för länge så känns det ju som om alla organ där inne vill komma ut genom luftvägarna.

Idag fyller kära papps så vi ska bort dit och äta i kväll, men inann det ska jag bort till Gööks och köpa massa bröd för David kom helt plötsligt på igår kväll att brödet visst var slut (undra varför jag tjatar om att skriva upp på lista när man tar sista av något...), fast när jag kollade i frysen i morse så var det visst en limpa kvar men man måste liksom kolla alla facken, även längst in...

I morrn ska jag bort till färghandeln och hämta färgen till väggarna så kanske vi kan börja med det i helgen för David fick grundat taket en gång i går och satt upp listerna i taket utmed väggarna. Nu känner jag däremot att det börjar närma sig, kanske vi ändå hinner bli färdiga så jag kan få börja bädda i bebisens sovrum...?

Mina händer har svullnat massor nu oxå, min förlovningsring har hela tiden varit för stor (nästan till och med på gränsen att jag varit rädd att den ska ramla av...) men inte längre, dom passar in på beskrivningen som jag gjorde i förra veckan av tårna med den skillnaden att dom är lite längre fast väldigt runda.




Detta är sista bilden på magen innan skrutt-ungen kom ut och så här skrev jag i min dagbok 4 dagar innan..

Får väl börja från lördagen då vi tillslut kom iväg till Älvsered och fick shoppat lite bebiskläder till Alva och jag fick mig ett par nya "gå-ut-och-gå-i-slaskväder-med-barnvagnen"-kängor av mammsen, himla snällt tycker jag, mina första riktiga par skor på hur många år som helst! Vi lunchde lite när vi ändå var i Älvsered och sen åkte vi in till Lisa och Alva så mor min fick snosat bebis. På vägen hem stannade vi till på China Sea och köpte med oss kina-mat hem, David och pappa hade ju varit igång hemma hela dagen (pappa tog en avstickare till crossträningen med brorsan) så när vi kom hem så var ju golvet lagt och dessutom täkt med papp så vi kunde göra klart det sista, måla lister och lite sånt.

På söndagen hade jag ju en fotografering vid 12, det är verkligen inte lätt att försöka ta kort på en liten kille som är ett och ett halvt, han ville ju inte alls vara stilla så efter ca en timmes jagande i trädgården med kameran så gav jag upp och åkte hem (fick en hel del fina bilder). När jag kom hem så hade David gjort i ordning allt, tagit bort pappen och man såg liksom hela rummet, sååå fint det blev!! Pappa och mamma kom förbi sen pappa skulle hjälpa David flytta ner alla möbler och jag undrade lite försynt om inte mamma kunde komma och damma av allt och hjälpa mig snygga till alla möbler vi inte sett på nästan 2 år... Farmor och Farfar kom och fikade med oss dom oxå och dom fick minsann hugga i både här och där, tur att vi var så många som kunde hjälpas år för det var tusan inte lätt att möblera där nere... Vi (läs David och mamma) blev ju så småningom hungriga så vi beställde faktiskt pizza och sallad på kvällen och sen fortsatte vi städandet, mamma var så inne i det hela att hon hoppade över sin avslutningsgång av pilatesen, snacka om att gilla å städa! Jag och David fortsatte packa upp lådor tills klockan var 11, sen stöp vi i sängen. Sängen som förresten var flyttad in i vårat nya sovrum, så nu är bebisens rum redo att börja inredas med bebisgrejer!!

Sov inte så bra på natten, kändes konstigt och skevt att sova på den sidan huset, vaknade flera gånger och kunde inte somna om, dessutom var det mycket längre till toan. Fick studsat upp vid 7, hade ju nästan 400 bilder att gå igenom, för jag hade lovat att lämna av den färdiga skivan till mamman redan på eftermiddagen... Jag hann bli färdig och jag hann båda äta frukost och duscha innan David kom och det var dax för ett
besök på MVC kl 11. Allt var som vanligt bra, ligger väl högt upp på kurvan, och min vikt ska vi inte ens tala om, som tur var så tog min BM all min oro på allvar och om jag ligger lika högt nästa gång så ska jag få göra ett tillväxtultraljud, jag vill minsann inte föda ut någon jätte bebis!! Mina siffror för dagen (v 38) var:

Blodtryck 120/70, Bebisens hjärtljud 151 sl/m, SF-mått 36 (igentligen 37...) och min vikt 86 kg (igentligen 87 men hon tyckte mina jeans vägde 1 kg), dvs att jag har gått upp från 69 till 86, fattar ni?!!?! Det är 17 kg, konstigt om det tar lite tid att komma ur sängen, testa det ni, 17 kg övervikt!!

Efter MVC
så åkte jag och mor min in till staden, mamma skulle ha massa saker och jag skulle ha lite hallonbladste, vi lunchde på Café Ströget och mamma gjorde premiärvisit (nästan, hon hade tydligen varit där för nästan 30 år sen en gång...) på systemet, nu i magsjuketider så var ju såklart underbergern slut men en liten flaska GammelDansk rekomenderades mot onda magar lika väl. När vi kom hem så hade David börjar skruva på våran nya tv-upphängningsmojäng, vi har nämligen en ny tv som står där nere nu, gigantiskt, 42"!!!

Mamma och pappa var här igår igen och hjälpte till med det mesta och jag fick dammsugat av hela övervåningen och halva undervåningen innan jag gick och la mig, snacka om trött, jag hade visst somnat till "hälge" när David kom och la sig och i natt har jag sovit som en stock, jätte skönt. Vaknade visserligen med huvudvärk ändå men jag ska ner och dricka massa vatten, det kanske hjälper!


Ca 21 timmar innan Albin föddes hann jag oxå med ett inlägg, helt ovetandes om vad som skulle ske på lördags morgonen...

I går var jag och klippte mig, sen kom mamma och Eva-Marie och fikade på en vitchoklad-kladdkaka jag bakat och efter det blev vi sittande vid datorn hela eftermiddagen (visade Photoshop funktioner). Sen kom Julia och hjälpte oss med barnförsäkringen vi ska ha till den lille och då hade jag satt mamma i arbete nere i källaren, element som skulle målas... Efteråt blev vi så hungriga så när alla (David hade besök av två kompisar oxå som verkligen gillade min kladdkaka...) hade åkt käkade vi lite rostade mackor med te (jag, David, mamma och pappa) och sen satte vi oss framför kaminen då vi fått den godkänd av sotaren på onsdagen.

Idag har jag varit hos Anna med korten på Ella, sen var det lunch och fika med Martina på stan och när jag kom hem vid halv 4 så kom Li och hälsade på. Nu har jag precis duschat och ska alldeles strax åka på Kalas till min minsta kusin Anton som fyller 12 år.

I morrn är det stubbarace med grabbarna i Hörby men jag har inte bestämt mig för om jag ska med ner än, dom ska köra rätt tidigt och David tycker nog inte jag ska åka så långt och vara borta en hel dag, dessutom vill pappa inte alls ha med mig, han tror att det blir för jobbigt för mig (säjer han men jag vet att han är rädd för att det kanske sätter igång och då är han alldeles ensam med mig...). Får väl se hur jag gör, det skulle ju bli lite halv bra väder så jag kanske stannar hemma och tar mig en tur i skogen (det funkade ju för Lisa...), David ska ju vara hemma hela dagen och greja. Han är uppe i Åkulla nu och sågar ved, vi ska ju ha ved och elda med nu när vi har fått i ordning på kaminen!



Hoppas ni orkade läsa igenom hela långa bloggen med massa sköna minnen. Jag ska villigt erkänna att jag helt förträngt hur det kändes att ha 18 kg övervikt, tår som prinskorvar och att behöva gå på toa en gång i timmen, även på natten...

Nu ska jag krypa ner i soffan med David, sen blir det nog att jag lägger mig ganska tidigt, ska jobba i morrn och vi har haft en händelserik dag med både Karlssons (blev så sugen efter att ja läst Johannas blogg...), Rusta, ÖB, Stål & Hyr och en tur ner till Heberg med material till mannen.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Jättekul att läsa, tänk att det är över 2 år sen! Och ut kom ju "mummus" lilla Nuselus...

2008-11-20 @ 21:46:48
Postat av: Anonym

Oj, vad kul det var att läsa! Lite nostalgi är aldrig fel!

2008-11-20 @ 22:19:51
URL: http://annaskortoscrap.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0