Vår vecka i Trysil!

Jag har bloggat hela veckan så nu tänkte jag dela med mig!


Resan upp Lördag 16 januari

Vi började resan lite senare än vi brukar, vi samlades hemma hos pappa strax efter 8 och packade båda bilarna. Vi hade gott om plats i bilen och började vår resa mot Norge strax innan 9. Jag och Albin satt där bak med varsin DVD skärm och vi började kolla på Ice Age 3. Jag hade packat färdmat och efter frukosten somnade Albin så jag passade på att sätta på Australia och kollade på den ända tills vi var framme i Grums (halvvägs), där vi stannade och käkade lunch.



Efter stoppet körde vi raka vägen upp och var uppe strax innan 17.00. Vi hämtade nyckeln och åkte upp och installerade oss i vår fina stuga. Efter att vi käkat tacos så passade grabbarna på att inviga bastun. Det blev vist väldigt varmt så dom fick allihopa gå ut och svalka av sig.

Jag gick och la mig i tid, strax efter 22 och somnade gott. Albin somnade i sin säng, redan vid 8, han sover i dubbelsängen bredvid morfarn.



Dag 1, Söndag 17 januari

Vilken skidåkning! Helt otroligt, jag har aldrig vart med om bättre underlag! Direkt efter att vi hämtat ut våra skidor så åkte jag och pappsen upp med sittliften medan David tog med sig Albin bort till barnbacken. Jag var lite orolig för pappa och hans hälsena med det gick som hejjsan och han tog det lugnt och fint. Dagens skräll var såklart Albin, som han åker skidor! Han älskar det och efter bara 2 åk så fick inte pappan gå efter med selen längre utan han skulle minsann åka själv och det klarade han galant. Efter middagen åkte vi upp allihopa med sittliften, jag, pappa, David & Albin!



Det gick jättebra i backen ner, David åker efter med Albin i selen framför sig. Ett par gånger ramlade han men det var ingen fara och han ville bara åka mer, mer & mer så vi tog liften upp igen och sen var klockan så mycket att liftarna snart skulle stänga! Vi har allihopa haft en kanondag och nu har vi precis avnjutit min goda korvgryta. Grabbarna ska basta nu igen och i kväll ska vi kolla på Johan Falk filmen på tv.


 



Dag 2, Måndag 18 januari

När vi blev väckta av Albin i morse så var nattblöjan helt torr, mammas duktiga kille! Albin hade visst väckt morfarn redan halv 6 första gången, men dom hade somnat om och vaknade strax innan klockan ringde vid halv 7. Jag och pappa var ute och åkte på förmiddagen och det var lika storslaget som dagen innan, helt fantastiskt, det har snöat hela natten och snöade fortfarande så det var riktigt fint!


David och Albin höll till i barnbacken ihop med Anna & Ella som anlände i går och det gick så bra! Han var jätteduktig och när jag och pappa åkte ner för att kolla hur det gick så var David bra sugen på att åka några åk i backen så jag tog över nere i barnbacken… Det visade sig vara dagens miss, Albin ville inte alls åka med mig och efter första åket i liften började han gnälla och fråga efter pappa. Tror det skar sig i liften direkt eftersom jag inte är lika lång som pappan så fick han ha liftstången precis vid sidan av hjälmen och det tyckte han inte om, men det gick ju inte och lösa. Som tur va så kom ju pappan ner precis då och kunde ta över och  vi åkte upp med sittliften för att åka hem, då hade Albin var ute i nästan 3 timmar och höll på att somna i liften på vägen upp!


Det gick hur bra som helst att åka ner och när vi kom hem tog jag upp några pannkakor till Albin och han åt jätteduktigt sen somnade han som en stock. Efter maten så fick David fortsätta åka ute i backen medan jag väckte Albin i lugn och ro och sen gick vi ut och åkte pulka! Som vi har åkte pulka, helt galet mycket och vi hade sån tur att vi hittade en rätt lång tunnel med ett rullband i så vi åkte ner bredvid i en jäkla fart på vår pulka och upp på rullbandet och sen samma procedur igen!


Nu i kväll har vi ätit kalops, jättegott och vi är alla mätta och belåtna. När Albin har somnat blir det nog en omgång Buzz!



Dag 3, Tisdag 19 januari

I dag var blöjan inte lika torr på morgonen och han vaknade tidigare än på länge, stackars morfarn blev väckt vid halv 6 och inte hade han somnat om heller. Jag sa till pappa i går kväll att vi brukar säja till Albin att det fortfarande är natt när han vaknat så tidigt. Då hade han vart tvungen att gå upp och kolla i fönstret så det säkert var mörkt ute. Vid halv 7 kom han i till oss och informerade om att han var vaken och ville ha välling för han skulle minsann ut och åka skidor!



Det börjar bli lite tjatigt nu, det inser jag, men SKIDÅKNINGEN ÄR OUTSTANDING! Vi började med att åka ner och köpa ett liftkort till David, sen fortsatte vi upp med sittliften, Jag, Albin, David & pappa. David & Albin åkte ner till barnbacken och jag och pappa åkte vidare och utforskade berget ordentligt. Det var lite dimmigt nere i backarna med så fort man kom lite högre upp så var det klart och strålande sol! Vid strax innan 11 var Albin trött och hungrig så jag åkte ner och tog med honom hem så fortsatte David och pappa en stund till. Efter lunchen (som idag var korv med bröd) fortsatte David i skidbacken medan jag och Albin tog pulkan och gick ner till affären.

Vi gick tillbaka till stugan och lämnade varorna och sen mötte vi upp pappan & morfarn så fick Albin & pappan åka vidare till barnbacken och öva på svängarna medan jag och pappa åkte vidare tills det började mörkna! Grabbarna åkte på After Ski och vi andra (Pappa, David, Albin & jag) åkte in i stugan där vi fikade på varmchoklad (med mini marshmallows!). Jag & David lämnade Albin & morfarn i stugan efter fikan och gav oss ut på kvällsåkningen.

Nu i kväll har vi ätit min vegetariska lasagne som fick MVG, i alla fall att döma av vad som blev över… Albin somnade gott i soffan när vi alla kollade på Mästarnas Mästare, efter att alla fått god natt kramar. Jag och David tänkte nog lägga oss tidigt i kväll och kolla på en film inne på vårt rum för dom andra ville kolla på P3 Guld Galan. Vi lär båda somna långt innan filmen är slut, men det är väl så det ska vara när man är på skidsemester?
 

Dag 4, Onsdag 20 januari

Idag har det fortsatt snöa, vi har haft snö alla dagar utan igår! Skidåkningen har vart fortsatt kanon, men idag var det väldigt dimmigt, det gick inte att åka högt upp på berget. Vi började morgonen med att David och Albin åkte till barnbacken medan jag och pappa utforskade snön. Vid halv 11 mötte vi upp David, Albin & grabbarna och åkte ner. Jag och Albin fortsatte in till stugan där jag satte på gröten (risgrynsgröt till lunch) och Albin fick lite frukt innan han somnade.

Efter lunchen åkte jag ett litet åk med grabbarna och sen åkte jag ner till barnbacken och åkte med min lilla familj hela eftermiddagen! Vi åkte inte bara i barnbacken utan åkte upp i mellan åt och åkte lite längre åk. Albin är verkligen jätteduktig, han är inte rädd för någonting och David är verkligen kanon med honom. Vilket tålamod han har!! Jag hade aldrig klarat att åka med Albin som han gör, han är verkligen jätteduktig och får Albin att göra massa nya framsteg varje dag. Jag är jättestolt över dom båda två!


På eftermiddagen kom det massa snö och Albin började bli trött så vi åkte in strax innan liftarna stängde. Morfarn & morbrorn var redan inne och hade satt på kaffe så vi fikade med chokladkakor, jag och Albin drack varmchoklad med marshmallows!


I kväll har vi ätit fisksoppan och även den fick högsta betyg. Allt tog slut, Joel & Paaso åt säkert 3 tallrikar var och även om Andreas & brorsan inte är så förtjusta i fisk, så tog dom 2 gånger! Albin, pappa & David gick ner till affären strax innan maten och köpte massa gott så nu har vi spelat många omgångar sjuan (kortspel) och jag har vunnit nästan varje gång!
 


Dag 5, Torsdag 21 januari

Näst sista dagen i skidbacken idag, lite vemodigt faktiskt, jag skulle nog kunna tänka mig en vecka till, fast inte utan kisarna då förstås. Idag på förmiddagen gjorde vi likadant som innan, David tog Albin vid 9 och åkte till barnbacken medan jag åkte några åk med grabbarna för att sen åka och hämta Albin vid halv 11.


Vi käkade pannkakor till lunch, gissa om jag är glad att vi köpte lådvis när det gick åt ca 75 stycken till lunch, matglada pojkar har vi med oss… Vi spelade en omgång Buzz innan vi gav oss ut och vann gjorde såklart brorsan.

Efter pannkakorna så åkte pappa & David ut medan jag tog upp Albin från vilan och gav honom lite frukt, sen gav vi oss ut. Vi träffade på Anna, Ella & Noa i backen och det tyckte Albin var en riktig höjdare, han skulle åka precis där Noa åkte och göra som honom. Det gick faktiskt jättebra att åka med Albin idag, vi blev inte ”osams” en endaste liten gång och nu när han kan svänga själv så styrde han in oss på diverse småstigar och gupp i skogen, mamman hängde knappt med själv!


Vi tappade nästan bort tiden på eftermiddagen och David fick åka med Albin i famnen sista biten ner i backen för att vi skulle hinna med sista liften upp innan dom stängde vid 15.30. När vi kom in var det fika med varm choklad (vad annars?) och lite kortspel innan pappa, David & brorsan gav sig ut på kvällsåkning. Jag och Albin stannade kvar hemma och tog en dusch men när vi stod där kom alla hem igen, det var visst ingen kvällsåkning trots att det stod så i informationsfoldern.

I kväll har vi ätit mammas goda skinksås och spelat många rundor kort. Nu blir det en film i sängen, innan det är dags att gå upp och åka skidor för sista gången i år!

 

Dag 6, Fredag 22 januari

Idag var det sista dagen med skidåkning och det var som vanligt, jättebra. Albin har åkte en hel del själv idag, David har åkt efter honom men haft repet hängande löst bakom och det har gått kanon bra.


Efter lunchen åkte jag och Albin ut och han visade mig alla ställen dom "brukar" åka på och jag hängde knappt med, han bara for runt bland träd, gupp och lössnö, skrattar högt och vickar på rumpan, skitungen!


Nu i kväll gick vi ner till skiduthyrningen och lämnade tillbaka våra skidor, stavar, hjälmar och Albins pjäxor. Vi hade ju bara hyrt Albins för en dag, det var tänkt att vi skulle betala resten när vi lämnade dom men när jag tog fram plånboken så sa hon att det inte behövdes, dom bjöd på det! Vadå att vi blev överraskade och himla glada! Vi tog en sväng ner till ICA och köpte lite färskt bröd som vi hade till Gulaschsoppan (som blev en succé) och lite mjölk och yoghurt till morgonen. Nu ska vi gå och lägga oss för i morrn ringer klockan redan halv 6. Packat har jag redan gjort!

 

Hemresan, Lördagen 23 januari

Vi gick upp som planerat och kom iväg strax innan 7 i dag på morgonen, grabbarna var lite segare och kom inte iväg innan en knapp timme efter oss. Bilresan gick såklart bra, Albin kollar på film och efter att vi stannat ätit (Albin tajmade det så väl att han även passade på att bajsa på Rasta), somnade gott och sov bort nästan 2 timmar.

Vi var hemma vid 3 snåret och jag har redan hunnit med att tvätta 2 maskiner tvätt och har den 3:e och sista maskinen på G nu. Jag älskar när allt redan är klart när man går och lägger sig, slippa hålla på med det dagen efter. I morrn ska jag städa av lite och laga god mat. Vi åkte och handlade med morfarn nu på kvällen med, så Albin fick träffa mormorn en sväng och berätta om sina skidäventyr.


Nu ska vi faktiskt strax krypa ner i sängen och kolla på Sommaren med Göran, Alla 3!
Syns i morrn!


Kommentarer
Postat av: lina

var det dyrt att hyra skidor? Vi åker ju till hemsedal och är i valet och kvalet om vi ska hyra där eller här hemma? Kul att se hur ni har haft det, ser helt underbart ut!

2010-01-23 @ 21:00:32
URL: http://secretmom.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vad roligt att få läsa om era dagar i fjällen. Jag är så imponerad över Albins skidåkning, tokiga unge till att åka!

2010-01-23 @ 21:14:47
Postat av: Mamma

Det var min kommentar som inte namnet kom med...

2010-01-23 @ 21:36:32
Postat av: Tessan

Säger som Gunilla.... JÄTTEIMPONERAD över Albins åkning!! Jätteduktig ju!! Kram

2010-01-24 @ 08:16:26
Postat av: Anna

Albin var ju jätteduktig i backen! Håller fullständigt med er, skidåkningen var kanon hela veckan!!

2010-01-24 @ 12:11:02
URL: http://annaskortoscrap.blogspot.com
Postat av: Nina - Glamourmamman

Vilken mysig vecka ni verkar ha haft, och vad duktig Albin är i backen!!! Nästa år hoppas jag att vi också kommer i väg. Trevlig kväll!

2010-01-24 @ 18:25:19
URL: http://glamourmamman.blogg.se/
Postat av: Laila

Va mysigt ni verkar ha haft det,och den lilla skitungen är ju jätteduktig.Tänk va fort barn lär sig,och så är dom ju orädda också,för i deras värld finns det inga faror.Det var ju bra att du hade lagat så mycke mat,för efter all den skidåkningen måste man bli väldigt hungrig.

2010-01-24 @ 21:26:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0