Vecka 22

Nu är vi i vecka 22 (21+1)

Kroppen: I takt med att du blir tyngre kan du också få fler graviditetskrämpor, som till exempel vadkramper, främst på nätterna. Benen kan svullna under dagarna. Svullnaden kan minska om du använder stödstrumpor som bland annat finns på apoteket. De sista veckorna har brösten kanske börjat förändras, mjölkkörtlar har mognat och blodkärlen i huden på brösten har blivit tydligare. Det kan också komma lite vätska från brösten, särskilt om du är omföderska.

Barnet: Från och med vecka 22 kallas det lilla livet barn istället för foster, även om den medicinska termen fortfarande är foster. Runt denna tidpunkt börjar barnet ha en regelbunden rytm med sömn och vaket tillstånd, men kan väckas av moderns rörelser. Mängden fostervatten är ungefär 600 milliliter.


Utdrag ur min graviditetsdagbok, i vanlig ordning...

29 juli

I går gick vi in i vecka 22 och jag mår väldigt bra! Yrseln har avtagit nästan helt, jag känner mig inte alls särskilt tung (tror knappt jag gått upp nåt än…) och magen har inte börjar bli i vägen än. Illamåendet är helt borta och luktsinnet är inte alls lika illa som det har varit (även om jag fortfarande har luktsinne som en blodhund). Jag har börjat få lite känningar av mina fogar men jag är hoppfull om att kunna jobba mina 2 månader till. Jag jobbar ju inte så mycket (tar mammadagar för Albin fram tills havandeskapspenningen) och det är värst när jag jobbat heldag.

Bebisen rör sig hela tiden, det är ett fasligt gymnastiserade där inne och jag har inget minne av ett det var såhär livat förra gången, men man glömmer väl hur det var för när jag läste igenom graviditetsdagboken med Albin så tyckte jag tydligen precis samma sak i denna veckan.

Albin tycker jag börjar bli lite tjock säjer han och han pratar mycket om bebisen, när den kom in i magen, när det ska komma ut, vad den äter för nåt osv. Tror han kommer bli en fantastisk storebror när den dagen kommer!


Kommentarer
Postat av: IDA

Fin mage du har =) mys

Här är det dock inte lika roligt.

Massa foglossningar och ryggbesvär hemma nu i 2 veckor och hoppas innerligt att det kommer gå bort.

Kram

2010-07-31 @ 13:49:57
URL: http://alexandraida.blogg.se/
Postat av: Malin

hej!



Har du fått havandskapspenning beviljad denna gång oxå?? Usch vad livet kan va orättvist...



Hoppas fogarna sansar sig ett tag till :-)



Kram

2010-08-01 @ 13:29:08
URL: http://www.femifamiljen.bloggagratis.se
Postat av: Jenny Petersson

Hej Charlotte!



Stort grattis!! Ser att du ska bli mamma igen! När är det dags? Vad spännande! =)



Nu har jag inte hunnit läsa så mycket på din blogg, men har allt gått bra med graviditeten?



Ännu en gång stort grattis!



Kram Jenny

2010-08-03 @ 15:31:47
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0