Älskade gamla hus!


Albin, David & pappa håller på för fullt! Bryter upp alla golv, tak och väggar.
Om ni undrar över "snön" på bilderna (dom små ljusa fläckarna) så är det damm...

Nu har vi som sagt brutit upp allt golv och hittat ännu mera intressanta grejer.


Ännu fler tidningar. En hel Svenska Dagbladet från 6 april 1930 och
en Varbergsposten till från 5 december 1930.

Vi har hittat 3 böcker, ganska väl bevarade med pärmar och ryggar kvar.
Alla 3 har tillhört David Bergendahl 1918 & 1919.

Massa skrivböcker, teckningar och gamla förpackningar/påsar.



Det som har fascinerat mig mest är ett julkort till "Flickan Johanna Andersson"
som är poststämplat i Göteborg den 24/12 1909.

Ett högst personligt brev till en älskad farmor, daterat i Tvååker den 9/2 1930.

En tändsticksask, full med tändstickor (och en del sågspån...),
en glasbehållare som man hade bläcket i och en plåtburk som har innehållit bakpulver!

Jag har suttit i telefon stora delar av degen för att försöka få fram mer information om
vårt älskade gamla hus.
Kommunen, Lantmäteriet, Centralarkivet, Stadsbyggnadskontoret mm.

Jag ska till Centralarkivet inne i stan i morrn och kika lite,
jag hoppas verkligen att jag hittar nåt för det är en gåta utan dess like, det här huset.

Vi har hela tidet trott att det flyttades hit från Gällared omkring 1940,
men att huset är betydligt äldre än så, det visste vi. Informationen har kommit
ifrån en syster till den äldre mannen som bodde här i många år, men nu tvivlar vi på det.

Det blir till att forska vidare!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jättespännande är det, hoppas ni får reda på hur det ligger till.

2010-10-04 @ 14:35:08
Postat av: Anna

Vilka skatter ni hittat! Hoppas ni hittar mer information!

2010-10-04 @ 18:13:36
URL: http://annaskortoscrap.blogspot.com
Postat av: Jessica

så himla roligt det måste vara och hitta lite saker! spännande!

2010-10-04 @ 18:44:29
URL: http://cornerofmyheart.blogg.se/
Postat av: Laila

Va spännande det måste vara att riva och hitta så mycke spännande saker.

2010-10-04 @ 21:18:14
Postat av: Lina

Har du kollat med Christer Bergendahl.Har för mig att hans pappa kanske hette Ivar eller David.

2010-10-05 @ 20:54:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0