Loppisfynd!

Innan vi började med korvstoppningen så var jag och Anna på Herrgårdsloppis och kikade idag på förmiddagen.
Att man kan bli så kär i gamla saker!
Jag älskar det faktum att gamla saker har en historia, även om inte jag känner till den.
Det var ruskigt mycket folk på denna loppisen och många (säkert fler än hälften) var nog bara där för att titta på själva huset (Bosgården i Tvååker).
Jag och Anna fastnade givetvis vid alla gamla böcker (jag är så svag för sånt!) och både hon och jag fick med oss lite småsaker hem. Jag fick med mig denna finfina boken och ångrar djupt att jag inte köpte fler!


Medborgarens Bok från 1896 skriven av Gustaf A Aldén

Jag har börjat läsa lite och jag älskar den!
Vilka formuleringar och vilka ord man använde på den tiden.
Jag hade så gärna bara velat ta en liiten, liten kik tillbaka i tiden och känna/höra och veta hur man hade det för 100-150 år sedan.

Jag bara måste få skriva av lite för er!

Folkmängden i Sverige var vid början af år 1895 4,873,183 personer, utgörande endast 12 på kvadrat-kil.
Fördelningen af folkmängden inom Sverige är högst ojämn. I de 6 nordligaste länen bo icke fler än 3personer på kvadrat-kil., och se vi endast på Norrbottens län bor där föga mer än
en person på kvadrat-kil.

Boskapsskötseln står i nära hand samband med åkerbruket. Nötboskap och hästar hafva under senaste 20 åren ökats, får och getter åter minskat. År 1893 funnos i riket, efter hvad man beräknat, 495 000 hästar, 244 000 oxar, 51 000 tjurar, 1 647 000 kor, 532 000 ungnöt, 1 324 000 får, 78 000 getter och 717 000 svin.

Bli inte förvånade om det kommer en massa flera små snuttar ur denna bok.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0