Förkylt och dant!

Ja, därför ligger vi lite lågt här hemma nu.

Jag vaknade natten till igår (onsdag) med halsont och hade svårt att somna om, även efter en halstablett men så får jag ju ALLTID ont i halsen när jag blir förkyld så jag var inte direkt förvånad.

Emil bestämde sig för att det var dax att vakna strax innan 4 på morgonen och eftersom jag tyckte det var i tidigaste laget för morgonvällingen så gick vi ner och satte oss i soffan, i hopp om att han skulle somna om men det gjorde han inte så efter en timme ungefär fick han välling, vid kvart i 5. Men jag hade ju ont i halsen och kunde ändå inte somna om så det spelade väl ingen roll.

På kvällen innan (tisdag) klagade Albin på att han hade ont på tungan och jag såg att han hade, vad jag trodde var, en förkylningsblåsa på tungan. Han somnade gott och sov hela natten men igår hade han återigen ont på tungan men jag såg inte någon blåsa alls.

Det var en tung dag igår eftersom jag inte sovit så mycket på natten, dessutom skulle vi in och lämna katterna hos veterinären klockan 8 på morgonen...
Emil somnade på väg hem från stan och fortsatte sova en bra stund så jag och Albin förberedde maten.

Albin fortsatte klaga på ont på tungan men jag såg aldrig några prickar och tyckte han var lite tjatig om att det gjorde ont, han gick till och med med tungan utanför mest hela tiden.
Efter att vi ätit middag så åkte vi hem till mormorn där jag lämnade av barnen medan jag åkte in och hämtade katterna och lämnade av dom hemma. Dom ska ju ha lugn och ro när dom vart sövda (Pyzen är rakad, Kajsa har dragit lite tänder och båda har fått vaccination och tagit seniorprover) och då tyckte jag inte det var riktigt lämpligt att ha barnen hemma, dom är ju inte direkt tysta.

Vi var hos mormorn hela eftermiddagen tills jag märkte att Albin blev sämre, han blev varm, glansig i ögonen och klagde ännu mer på ont på tungan och när jag då tittade så var hela tungan full med prickar/blåsor!!



Tro sjutton det gör ont, stackars lilla Albin!!

Vi åkte hem, han fick en piggelin och en alvedon, sen parkerade jag honom i soffan framför Stuart Little och tro det eller ej, men han stannade där, feber-varm som ha var och med tungan utanför.

Emil hade vaknat alldeles för tidigt efter sin lilla tupplur och var inte alls på humör, gnällde och hade sig mest hela tiden, jag som bara ville ta hand om mina ynkliga lilla Albin.
Som tur var kom David hem ganska så direkt och fick ta över Emil.
Albin piggnade till efter alvedonen och jag kände att jag nog behövde komma hemifrån en stund och hade faktiskt ett möte inplanerat med Sidvagnsföreningens styrelse, så jag åkte på det.

När jag kom hem väntade Albin på mig och jag fick gett honom en alvedon till, sen la jag mig hos honom tills han somnade. Emil hade somnat gott och sov framtill halv 5 i morse då han fick välling och sen somnade han om och vi klev upp vid kvart över 6 när Albin vaknade. Han mår bättre idag.
Än har han ingen feber, han har fortfarande ont på tungan fast där är inte alls lika många prickar som i går.
Det blir inget dagis för honom idag för jag tror det är Höstblåsor och det är väldigt smittsamt, ofarligt men smittsamt och smärtsamt.

Vi har haft en lugn och skön morgon med massa mys bara och nu har Emil somnat så jag och Albin myser i soffan en sväng, Albin fick en piggelin och det verkar lindra gott!
Mitt halsont är kvar och har inte blivit bättre, men inte sämre heller så det ska nog gå.


Kommentarer
Postat av: Karin Rydén

Hejsan! Jag googlade runt eftersom våra barn haft problem med tungorna (och jag med nu) och de ser precis ut som din sons - nu undrar jag, hur gick det? Var det höstblåsor eller vad var det? Mvh Karin

Svar: Hej Karin! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig för vi har ingen aning om vad det var för något. Det försvann efter några dagar och sen han vi inte sett till det mera.
Charlotte

2012-08-05 @ 20:02:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0