Jenny 18 år!

Igår bakade jag tårta igen.
 
Denna gången var det till en av mina bästa vänners dotter, som fyllde år igår och deta var en överraskning att jag skulle baka en tårta till henne.
När jag fick frågan ifall jag kunde göra tårtan så ställde jag motfrågan och frågade om jag fick lov att exprimentera lite då och det fick jag ju såklart! Jag fick fria händer och bestämde mig för att försöka mig på en våningstårta!
 
Självklart har jag läst på ordentligt och kollat på alla steg-för-steg beskrivningarn i mina favorit bak-bloggar och jag kände man kanske säker när jag satt igång.
 
 
Det blev en (eller 2) tårta med ljusa bottnar, fyllda med jorgubb/limemousse och vaniljkräm med bär.
Jag spacklade med en smörkräm med smak av lime och sen är den täckt med marsipan.
Dekorationerna är oxå av marsipan med bokstäverna och rosorna är gjorda av Sugarpaste/Flowerpaste.
Jag gillar bäst att jobba med marsipan, jag kan lixom inte komma ifrån det...
 
Runt om fortsatte jag med gren, blad och blommor, såhär.
 
 
På toppen är det 2 stora fjärilar, 2 mindre rosor och rosa sockerkristaller.
Andra våningen har jag gjort som en såkallad explosionstårta.
Jag la först ett lager rosa marsipan på toppen och sen när jag klätt med det vita så skar jag försiktigt upp flikar som jag vek ut så det rosa kom fram. Jag använder ett smörpapper mellan marsipanlagrena för att skydda som sen är lätt att ta bort när jag vikit ut kanterna och jag använder en liten vass skalpell när jag skär.
 
Sen fick jag lite tidsbrist men jag hade redan förberett för att göra små bakelser att bjuda på till kvällens "Vin & Vax" så jag snabbade mig och såhär blev dom.
 
 
Kanske inte som snyggaste och jämnaste i världen men helt ok för ett gäng fnizziga tjejjor!
 
 

Kommentarer
Postat av: Erika

Vilka toppenfina tårtor du gör. Har du gått någon kurs eller du är "självlärd"?

Svar: Jag gick en liten kurs hos Sylvi här i Tvååker i våras men jag har alltid älskat att baka! Nu för tiden är jag en flitig besökare på många bakbloggar och övar så ofta jag bara får tid. I helgen har jag bakat 2 tårtor!
Charlotte

2012-08-26 @ 20:20:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0