Nyttig filmjölkslimpa

Detta bakade jag i går på morgonen och receptet hittade jag i Leilas "A piece of cake".


Jag älskar detta brödet, man blir mätt av 2 skivor och det är saftigt och gott.

Ingredienser:
4½ dl filmjölk
1 dl mörk sirap
1 dl torkade aprikoser eller fikon
1 dl mandlar eller nötter
1 dl russin
1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl havregryn
2½ dl grovt rågmjöl eller rågsikt
3 dl vetemjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl solrosfrön
1½ tsk salt
1½ tsk bakpulver
1½ tsk bikarbonat
2 tsk brödkryddor

Så här gör du:
Hacka nötter och frukt grovt och blanda med övriga torra ingredienser. Blanda fil och sirap i en stor bunke och rör ner torrblandningen. Klä en avlång form med bakplåtspapper så att ändarna sticker ut och fyll den med smeten, strö lite havregryn eller frön ovanpå. Grädda i 45 - 60 minuter i 200° i ugnens mitt.

Nu gör inte jag precis efter receptet (som vanligt...). Jag utesluter alltid brödkryddor och igår bytade jag ut sirapen mot rårörda lingon. Jag hade ingen annan torkad frukt förutom russin, men det hade jag massor av. I stället för nötter hade jag pumpakärnor. Dessutom hade jag ingen filmjölk (man kan ju undra varför jag valde denna limpan....) men jag hade yoghurt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0