Mörk & Vit chokladmousse

Denna desserten såg jag på Halv åtta hos mig för länge sen och har velat testa det då det verkade så himla gott och dom som blev bjudna på det var helt saliga. Så igår gjorde jag det och jag bara måste ju dela med mig av receptet!

Mörk chokladmousse
 200 g mörk choklad, 70% 
4 st ägg
 2 msk honung

Vit chokladmousse
 200 g vit choklad
 2 dl vispgrädde
 2 dl turkisk yoghurt (creme fraiche)
Blåbär/hallon, till garnering

Gör så här
1. Smält chokladen i vattenbad, separera gulorna och rör ner gulorna och honungen i den smälta chokladen.
2. Vispa äggvitorna hårt och vänd ner dem i chokladsmeten.
3. Smält vit choklad i vattenbad, låt svalna lite, rör ner yoghurten och den vispade grädden.
4. Tag fram serveringsglas och fyll först med mörk chokladmousse, sen vit chokladmousse,
varva och avsluta med den vita moussen.
5. Ställ i kylen minst 2 timmar. Servera med färska hallon.

Som sagt, himmelskt gott och inte alls så sött som man kan tänka sig,
eftersom där inte är något tillsatt socker alls.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0