Fortfarande feber och ett besök på Vårdcentralen...

Albin har fortfarande feber!
I morse när han klivit upp tog jag tempen på honom och han hade 39,0°.
Detta är alltså femte dagen i rad med feber och då hade han ju bara hunnit vara feberfri i 3 dagar efter kruppen.
Eftersom han är hyfsat pigg, äter ok och inte klagar på ont så har han inte fått alvedon eller så heller men nu får det väl snart vara bra, han har ju vart dålig skitlänge nu!
Vi åkte till den öppna mottagningen på Vårdcentralen här i byn och fick träffa samma läkare som förra veckan (fast denna veckan fick jag betydligt mer förtroende för honom!).

Han kollade i halsen, öronen, kände på körtlar, lyssnade på lungorna och ordinerade en temp & en snabbsänka.
Vi gick iväg till labb och jag började göra mig mentalt inställd på att får övertala, muta och trösta inför det där sticket i fingret, men det var ju helt i onödan. Sjuksköterskan som tog emot oss verkade först väldigt stressad och vi fick intrycket av att vi lixom störde henne men hon tog först en snabb temp på Albin i örat och innan vi viste ordet av det så hade hon både stuckit och tagit ett litet blodprov i fingret! Albin fattade inte vad som hänt innan hon satte på ett plåster och han skymtade lite blod där under papperslappen och då var hon redan på väg och visa skåpet med alla prylarna där han fick välja en sak!

Så ska det gå till! Den kvinnan visste minsann vad hon gjorde! Vi var inne i max 3 minuter och Albin sken som en sol när vi gick därifrån och han kommer inte ens att komma ihåg att han fick ett stick, han kommer bara minnas de där skåpet med alla sakerna han fick välja saker ur! Alla, inom vården, som hanterar barn borde gå en liten kurs hos den där kvinnan, hon visste minsann hur man gör!

Vi fick komma in till doktorn igen och det visade sig att han hade lite väl förhöjd snabb sänka (CRP) men inte tillräckligt hög för att det skulle vara en bakteriell infektion och han ville helst inte skriva ut antibiotika om det inte var absolut nödvändigt och det var jag mer än nöjd över, det vill jag dårakt inte ge barnen i onödan!

Om Albin fortfarande har feber i morrn när han vaknar så ska vi tillbaka för ett nytt CRP på eftermiddagen, för att bara kolla så det inte har stigit yttligare. Det gick snabbt och smidigt, Albin var duktig och Emil var ganska beskedlig han med. Efter besöket låvade jag Albin att han skulle få vad han ville från affären, då ville han ha fiskgratäng och ett päron... Jag och Emil kilade in och fixade det och nu sitter Albin och kollar på Ronja och äter päron...



Emil fick lite rostat ris och det ligger numera på HELA vardagsrumsgolvet...
Men det är lätt att dammsuga upp och han underhåller sig så bra med den så jag låter honom hållas (jag har helt enkelt blivit lite vuxnare nu efter 30, förr hade jag inte stått ut med en sån syn...), när han sover middag passar jag på att städa upp.

Pappan kommer inte hem innan sent idag men jag får lite avlösning av farmorn som kommer i eftermiddag och det känns som om det behövs efter att ha vart ensam hemma, inne, med båda barnen i 2 veckor!

Igår åkte vi faktiskt bort till mormorn en sväng och snikte oss på lunch och fika och Albin uppskattade defenitivt miljöombytet. Jag tror han börjar bli lite lagom less på vår soffa nu...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0