Cake Pops!

Cake Popsen jag "bakat" har verkligen väckt intresse lite överallt och receptet önskas.
Det kommer här!

Detta är vad jag har använt.

Foto: Ingredienser till mina cake pops! http://instagr.am/p/LlTnPHjSdw/

2 paket fyllda kex
(Denna sorten finns med choklad, citron & cocos oxå och är på 125g/st)
½ paket färskost
(100 g och det är samma typ som Philadelphia)

Mixa kexen till smulor i en matberedare.
Häll i färskosten och mixa till en deg. Börja med lite mindre först så du ser att det blir lagom, blir det för mycket blir det för löst och går inte att rulla kulor.
Rulla degen till små kulor (inte större än en 5-krona!) och ställ in i kyl minst en timme.

Foto: Bakar tårtbottnar, rullar cake pops (citron & choklad) och funderar på lämpliga fyllningar... #Cakepop  http://instagr.am/p/LiHh1fjSVH/

(då ser det ut såhär och Ja, jag hade i lite extra kakao i den bruna för färgens skull)

Smält valfri choklad (ca 150-200g) över ett vattenbad.
Vill man ha Cake Popsen på pinne så tar man exempelvis grillspett,
annars finns det klubbpinnar att köpa hos tex Strössel & Annat.

För att få en lite mer lättarbetad choklad att doppa i kan man smälta i lite cocosfett.
Tryck pinnen i cake popen och doppa i chokladen. Snurra runt så du fått överallt.

Strö lite strössel på innan chokladen stelnar och ställ pinnen i exempelvis ett block oasis.
Har du inte oasis så går det lika bra att fylla en bunke/hink/skål med socker och ställa pinnarna i.

Har man inte pinnar går det lika bra att doppa dom och låta dom stela på ett bakplåtspapper.

Foto: #Cakepops http://instagr.am/p/LkuMJzjSa5/

Låt cake popsen stelna i kylen.

Smaska i dig dom på direkten, annars går dom alldeles utmärkt att frysa!

Foto: Mmmm!! http://instagr.am/p/Lk30CeDSfR/

Emil tyckte det var riktigt smaskens!

I mina ljusa hade jag citronkex, doppade i vit choklad och strössel.
I dom mörka hade jag chokladkex, lite kakao, doppade i mjölkchoklad men jordgubbsströssel.





Kommentarer
Postat av: Vivan B

Tack för recepten, nu ska jag försöka mej på de. Får se om jag lyckas, dom va ju jättegoda.

2012-06-08 @ 11:52:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0