Macarons

Idag har jag testat att baka macarons.
Något som jag har dragit på ganska länge eftersom det verkat lite för avancerat för min del.
I nästan alla recept jag har kommit över så ska man knäcka äggen och låta äggvitan stå i rumstemperatur över natten, koka sockerlag och massa annat krångel och det passar inte mig så bra, jag har dåligt tålamod och vill helst att det ska vara klart innan jag börjat...

Men jag har kommit över ett enklare recept och det funkade fantastisk bra!
Dessutom fanns ju mandelmjöl att köpa i affären!

Macarons /Makroner

Receptet ger ca 50 st  (enkla, om de spritsas som femkronor)

170 g florsocker (knappt 3dl)
110 g siktat mandelmjöl
90 g äggvita (ca 3 st)
2 msk strösocker
Ev lite karamellfärg
Ev smaksättning

Gör så här:
Väg upp florsockret.
Blanda med mandelmjölet och sikta genom en sil.
Vispa äggvitan fluffig i en ren och torr bunke.
Tillsätt strösockret och fortsätt vispa tills äggvitan blivit till ett fast skum.
Vänd ner mandel- och florsockerblandningen i äggvitan (ev tillsammans med lite färg och arom).
Blanda tills du har en jämn smet.
Spritsa rundlar, knappt stora som femkronor på bakplåtspappret.
Låt kakorna vila på plåten i minst 45 min.
Då torkar ytan och kakorna blir finare.
Sätt ugnen på 125°c.
Grädda i omgångar på ugnens nedersta fals i ca 20 min.
Kakornas överdel ska fortfarande vara ganska blek, men underdelen ska släppa från mattan/bakplåtspappret om du provar att lyfta dem.
Låt kakorna svalna och fyll sedan med valfri fyllning.

Jag väger alla mina ingredienser och sen hade jag i lite gul karamellfärg och vaniljpulver.

Jag har även hittat den absolut enklaste och godaste smörkrämen!

Smörkräm

300 g Rumsvarmt smör
En burk kondenserad mjölk

Vispa det mjuka smöret kraftigt med elvisp och tillsätt sedan den kondenserade mjölken.
Jag hade i lite vanlijpulver och även där liiite gul karamellfärg.
Det blir som en kola/vanlijsmörkräm.

Den passar sen alldeles utmärkt att spackla tårtor med (innan man lägger på marsipan eller sockerpasta tex)
Min smörkräm skar sig första gången men det gör inget, det är lätt att "rädda", vispa upp en liten klick rumsvarmt smör på nytt och klicka sedan i den "misslyckade" smörkrämen, en matsked i taget.

Jag fick mycket över så jag får nog snart baka tårta...


Kommentarer
Postat av: Mamma

Pappa hälsar att dom var goooda! Lagom mumsbit för varje klunk kaffe...

2012-03-28 @ 21:30:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0