Smörkräm

Jag har letat efter ett riktigt bra recept på smörkräm och nu har jag äntligen hittat ett som jag gillar jättemycket!
Det är jättebra till att spackla tårtor med (innan man lägger på Marsipan eller Sugerpaste lock) så de inte "svettas". Går även alldeles utmärkt att dekorera cupcakes med och har en väldigt bra konsistens så det är lätt att spritsa. Jag har hittat receptet inne hos Sockerrus som är en jätteinspirerade tårtblogg!



(bilden lånad från Sockerrus)

Smörkräm
(räcker till cirka 10 cupcakes)

115g smör
4-4,5dl florsocker
2 tsk kokande vatten
Några droppar karamellfärg eller pastafärg

Gör så här:
Vispa smöret fluffigt i minst 10 min (blir krämigare smörkräm som smakar mindre smör då)
Tillsätt sedan florsockret lite i taget.
Avsluta med att hälla i vatten, ev smaksättning och färg under omrörning.
Tillsätt mer vatten om du vill ha lösare konsistens.

Förslag på smaksättningar:
4 msk kakao
1/2 tsk äkta vaniljpulver
1 tsk päron-, smultron, jordgubb eller annan essens
1-2 msk saft (hallon, jordgubb etc)
3-4 tsk likör (amaretto är supergott, tog då 4 tsk för starkare smak)
4 tsk kaffepulver upplöst i vattnet
60 g smält chokad (lite avsvalnad)
1,5 -2 tsk citronarom


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0