Syrénsaft!

För några dagar sen läste jag på FB om att man kan göra syrénsaft och det var jag ju bara tvungen att testa!
Vi har supermycket syréner i trädgården (närmare bestämt en häck runt hela huset...) så jag gav mig ut och plockade nästa dag!

Idag var saften klar och jag har nu hällt upp den på flaskor och såklart provsmakat med.



Självklart bjussar jag på receptet!

Jag fick ut 1½ liter saft på detta recept, som sedan ska blandas 1+4.

30 klasar Lila bondsyrén
1 kg Socker
1 l Vatten
30 g Citronsyra
1 Lime & 1 Citron
(Man kan ta bara Citroner eller bara Lime om man vill)

Skölj blomklasarna och rensa dem så bara blommorna blir kvar.
Koka upp vatten och socker och rör tills sockret löst sig.
Rör i Citronsyran.
Tvätta och skiva citrusfrukterna och lägg tillsammans med blommorna i en stor skål med lock.
Häll över det kokheta socketvattnet och låt det svalna under lock.
Förvara i kylen i 3 dagar och sila sedan genom en silduk (jag har bara en vanlig sil och det gick alldeles utmärkt!).
Tappa på rena flaskor!
Koka


Kommentarer
Postat av: Anna

Detta ska jag helt klart prova!!

2012-05-28 @ 19:16:26
URL: http://www.annaskortoscrap.blogspot.com
Postat av: farmor

Det låter gott. Skulle smaka gott till groggen här nere i Turkiet där jag befinner mej nu.

2012-05-28 @ 19:40:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0