Att ha det en guldgruva så himla nära!

Idag har jag äntligen varit ledig en stund! 
Efter att ha jobbat vad som känns dom ungerfär h u n d r a  dagar i rad så har jag äntligen en ledig eftermiddag och jag hade planen klar, den skulle spenderas med det absolut viktigaste jag har!
 
På förmiddagen idag så var jag inne på jobbet en sväng och jobbade lite fackligt och sen när Albin kommit hem från skolan och vi ätit frukt så gav vi oss iväg på cykelutflykt!
 
 
Emil är galet stolt över sin nya cykel och dess ringklocka...
 
Solen lyste skönt och med vantar och mössa på så var det en härlig liten utflykt.
Som så himla många gånger förr så cyklade vi bort till Munkagårdsskolan, en helt fantastisk plats som vi dessutom har så nära att det knappt är klokt. 
 
 
I vanlig ordning började vi med att cykla längst bort, där de lite större djuren går.
Getterna, hästarna, åsnan, lamorna och fåren. Sen promenerar vi oftast vidare, bort mot Vallaby, kaniner och ett nytt spännande djur som vi först inte kunde sätta fingret på vad det var... Albin gissade på hare, men jag var fortfarande skeptisk och nu efter att vi kommit hem och googlat lite så har vi kontaterat att det måste vara en Belgisk jättekanin.
 
 
När man passerat Vallabyarna (?) så kommer dammen med fiskarna (fast nu var det is på och inte helt lätt att se några fiskar alls), ankornas lilla hage, illrarnas väldigt spännande bakgård och sen kommer fågelhuset med alla olika sorters hönsfåglar, papegojor och andra spännande småfåglar.
 
Vi kan aldrig bara åka ifrån Munka utan att ha cyklat en sväng igenom trädgården, förbi dammen och kolla både brorana och bryggan...
 
 
Nu när det snart börjar gå mot vår så är det helt fantastiskt att gå dit med jämna mellanrum och kika på alla knoppar som tittar upp ur backen och på träd och buskar. Vi borde vara så mycket mer tacksamma egentligen, vi som bor i byn, som har denna guldgruva här. Jag och kidsen kan lätt fördriva en hel dag här när det är varmare, vi brukar nästan alltid ha med oss mat, mellanmål eller fika och oftast något till hästarna (knäckebröd) och kaninerna (maskrosblad), men idag gjorde vi en snabbare utflykt och tog fikat hemma sen.
 
 
Båda min grabbar är galet nöjda med eftermiddagen och Albin har redan bestämt att vi ska sitta i soffan, tillsammans, och kolla på farmen. 
Men innan det är dags för farmen så ska jag kila ner och leta reda på min resväska för nu är det dags att ge sig iväg på konferans/mini kongress i några dagar innan vi packar lite mer ordentligt för en vecka i a l p e r n a!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

bor själv i Tvååker och jag är mycket sällan borta på Munkagårdsskolan men har varit där några gånger då det varit poängpromenad
men jag tycker det är lite respektlöst att gå runt ute på Munkagård då det är en skola och på vardagar bedrivs där undervisning vet inte hur skolan ställer sig till att ha utomstående som ständigt går runt bland skolbyggnaderna som ligger precis bredvid där djuren går

Svar: Vi är oftast där under eftermiddar, helger och lov men har givetvis frågat om vi får lov att vara där och vi blir alltid så himla fint bemötta av personalen! Det har hänt flera gånger att personalen frågat barnen om dom vill hjälpa till att mata djur, om dom vill åka med i lastmaskinen/traktorn mm så det är inga bekymmer. Skulle vi märka att det är något speciellt på gång eller någon ber oss gå därifrån (vilket aldrig har hänt) så cyklar vi såklart bara hem igen.
Charlotte

2016-02-29 @ 20:06:59
Postat av: Caroline

När jag var frågat någon gång så har dom sagt att dom bara blir glada om folk kommer dit :) Jag har de gånger jag varit där blivit väldigt positivt bemött.

2016-02-29 @ 23:15:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0