Att ha julstökat!

Innan jul hade jag fullt upp med julstöket!
Men jag gillar ju det. Att pyssla i köket, för det är ju mest det som är julstök för mig.
Jag håller inte på med blommor, julgrupper, kransar, bockar, granar, stryker och hänger upp gardiner och sånt. Nää, det är verkligen inte min grej.
Här kör vi tomtar i varje vrå, belysningen, granen och massa köks-stök.
 
 
Som det här tillexempel. 
Julkorven. Mamma kom och hjälpte mig med själva stoppandet och det gick som en dans.
God så in i norden blev det dessutom.
 
 
Nu har vi ju redan njutit några av de goda korvarna, det gör vi på julaftonskväll ihop med lutfisken.
(Alla i familjen är inte lika Ö V E R F Ö R T J U S T A i lutfisk som min mor nämligen) 
 
Sen har jag gjort en ny variant på lussekatter.
Jag ville få till en lussekatt som inte är lika torr som vanliga lussekatter har en tendens att bli och eftersom vi inte gillar saffran i den här familjen så svängde jag ihop en fyllning med smak av pepparkakskryddor.
 
    
 
Det blev väldigt bra. Onödigt bra faktiskt...
 
Till både dagen innan julafton, på julafton och till juldagen så bakar jag alltid bröd.
Jag passar på att baka bröd som sedan får långjäsa i kylen. Så vi bakade bröd både på fredagen och på lördagen som sen har bakats av i tre dagar.
 
 
Även det blev väldigt gott.
Jag kokade ju ner en egen vört, av svagdricka, julmust, lite julöl och lite glögg och det blev riktigt bra.
Inga pepparkakskryddor i mitt vörtbröd inte.
 
Sen har jag ju såklart ju onödigt mycket och onödigt gott julgodis i år...
 
 
 
 
I år har vi gjort Fransk Nougat, Chokladfudge, Brigadeiro, havrebollar, Knäck med lite olika smaksättningar, brända mandlar, Mjölkchokladganasche med hackade kanderade mandlar och en liten variant på Rocky Road.
 
Nu är julpysslandet slut och jag går in på allt pyslande som det innebär att få bakböcker med massor av superbra recept som jag helst vill baka på en gång men måste lägga band på mig och sprida ut lite på olika dagar så vi inte dör bröd-ätar-döden här hemma.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0